Foto karkoulias

Zondagmiddagconcerten in de Harmonie, verzorgd door studenten van het Prins Claus Conservatorium

Met ingang van het nieuwe seizoen hebben we niet alleen een muziek abonnement bij SPOT maar ook starten we met een serie van zes zondagmiddagconcerten in onze eigen grote zaal die verzorgd worden door studenten van het Prins Claus Conservatorium. Voor ieder wat wils: jazz, klassiek en wereldmuziek. Het eerste concert op 15 oktober wordt verzorgd door het Trio Dimitris Karkoulias en zij spelen jazz à la Bill Evans.

Alle concerten beginnen om 15.30 (inloop vanaf 15.00) en zijn gratis voor leden. Niet-leden zijn welkom voor 10,- per persoon.

Noteer vast de volgende data:

19 november, muziek uit Iran

17 december, jazz met Duo Moragues

28 januari, klassiek met pianiste Kateryna Pavlenko

3 maart, jazz met Luca Polizzi/Jacopo Pisapi

14 april, klassiek met Strijkkwartet ‘Silhouet Kwartet’

Opgave via mailadres cultuuropzondag@societeitdeharmonie.nl

Trio Dimitris Karkoulias

Geboren en getogen in Athene, Griekenland, ontwikkelde Dimitris Karkoulias op jonge leeftijd een fascinatie voor muziek. Zijn reis begon met klassiek pianospel, maar al snel raakte hij betoverd door de warme, soulvolle klanken van jazz. Met een natuurlijk gevoel voor improvisatie en een onstuitbare experimenteerdrift begon Dimitris zijn talent te ontwikkelen op het gebied van jazzpiano en later (Hammond)orgel.

In 2016 mocht Karkoulias de Jazz Academie van het Atheense Conservatorium betreden. Toentertijd was hij al ruim aanwezig in de lokale jazz-scene en heeft hij kunnen spelen met o.a. Charis Ioannou, Giorgos Antoniou en Gilad Atzmon. Sinds 2020 studeert Karkoulias aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. In Karkoulias' stijl kan je invloeden vinden van Oscar Peterson, Bill Evans en Joey Defransesco, maar natuurlijk ook zijn eigen twist.

In de kern van dit opmerkelijke trio bevindt zich de contrabassist Andrea Caruso, uit Italië. Caruso's begrip van het instrument en onwrikbare toewijding aan zijn ambacht brengen een warme, resonante basis in het geluid van het trio. Met elke noot vlecht Caruso moeiteloos ingewikkelde ritmes en melodische tegenpunten door elkaar, waardoor het dynamische bereik van het ensemble wordt versterkt. De puls van het trio wordt gedreven door de getalenteerde drummer Gabi Matei, uit Roemenië. Met precisie en begrip van groove zorgt Matei ervoor dat de optredens van het trio gevuld zijn met ritmisch ingewikkelde en boeiende momenten. Samen creëert het trio een harmonieuze synergie die het publiek meeneemt naar het tijdperk van Bill Evans, terwijl ze hun eigen kenmerkende stem in de muziek verweven.

Rubriek: Algemeen, Kunst & Cultuur, Concert door Yvonne van den Berg