Oliebollen 2022 2
Oliebollen 2022 9 Oliebollen 2022 7

Verslag Oliebollen Drive 2022

Oliebollendrive 31 december 2022 (door Erik Hoeksema)

Een oliebol is volgens Van Dale een bolvormige koek, in olie gebakken, vooral gebakken ter gelegenheid van oudejaarsavond. Het kan ook een scheldwoord zijn, zo werd in 2009 niemand minder dan Ajax-trainer Marco van Basten door een boze supporter voor ‘oliebol’ uitgemaakt. Niet lang daarna kon San Marco zijn biezen pakken, onderschat de kracht van deze belediging dus niet.

Het begrip oliebollendrive staat niet vermeld in de Van Dale. Naïeve bridgers zoals ik dachten altijd dat het om een bridgewedstrijd ging waarin ook een oliebolletje werd geserveerd, maar de werkelijkheid is anders. Het gaat erom zoveel mogelijk oliebollen in zo kort mogelijke tijd te scoren! Rond de klok van tweeën konden Loes en Marjon van de bridgecommissie de hongerige meute niet langer in bedwang houden. Dranghekken werden omver gelopen, de arme dames van de bridgecommissie moesten rennen voor hun leven. De bestorming begin 2022 van het Capitool was kinderspel vergeleken met deze woeste overval. Wie de meeste oliebollen heeft verorberd werd helaas niet bekendgemaakt. Naar verluidt zouden Ed K. en Gerard L. hoge ogen hebben gegooid in dat klassement. Krijg je daar ook meesterpunten voor?

Ontroerend en heel mooi om daarna te zien hoe de zwaar gehavende Loes en Marjon het op bleven nemen voor ‘hun’ bridgers. Ondanks oliebollen en poedersuiker waren de kaarten helemaal niet vies en kleverig geworden. Ook waren er geen oliebollen mee de zaal in genomen, wat een geweldige discipline. Applaus voor jezelf!

Het was een leerzame middag. Wat is nou lekkerder, een oliebol met krenten of zonder krenten? Krenten schijnen voor meer balans in de oliebol te zorgen, aldus een van de aanwezige experts. Maar, zo kreeg ik ook te horen, geen enkele oliebol kan op tegen een goede appelflap. Het is maar even dat u het weet.

Kortom, gezelligheid troef en tussendoor werd er ook nog gebridged. Het gelegenheidskoppel Antoinette en Durk toonde zich op dat onderdeel oppermachtig. Knap ook hoe Durk met zijn telefoon altijd iedere spanning uit het voorlezen van de uitslag weet te halen! De Oliebollendrive dus, ik kijk nu al uit naar de editie van 2023.

Rubriek: Algemeen, Bridgen, B.V. Sociëteit De Harmonie door Harry Schuur