Van Oude Draken en een poedel

Deze vreemde combinatie deed zich voor op zaterdag 17 september ter sociëteite. Drie keer per jaar organiseren de Oude Draken een Mahjongtoernooi, waar trouwens ook niet-leden aan mogen deelnemen. Zestien spelers (waaronder een combi-team: zie hieronder) streden om de bekende Chinese mannetjes: een duo in porselein waarvan de gelukkige winnaar zich tot het volgende toernooi eigenaar mag noemen.

Om 11 uur exact werd ‘afgetrapt’ en werden de muren opengebroken. Nee lezer: de sociëteit staat er nog steeds, maar Mahjong speel je met muren, waar ieder een steen uitpakt totdat er één van de vier spelers per tafel een compleet spel heeft gevormd.

Na een voortreffelijke lunch, samengesteld door de horeca-brigade, ging het voort en om ruim vier uur ’s middags was het gedaan, en waren alle winden aan de orde gekomen. Rekenmeester John kon aan het werk en de uitslag bereikte ons even later tijdens een genoegelijk samenzijn:

1. team Marijke Deveer/Hanny Simonetti met 13.960 punten

2. Yv Hout met 12.890 punten

3. Jan de Vos met 10.190 punten

De prijswinnaars waren erg gelukkig met de gewonnen zaken, en iedereen (ook de poedel onder de spelers, te weten: uw verslaggever) vond het een enorm leuke, goed georganiseerde dag. Op zaterdag 21 januari vindt het volgende toernooi plaats.

Wil je jezelf alvast bekwamen in dit edele spel: de Oude Draken komen op de eerste en derde zaterdag van de maand (met uitzondering van 15 oktober) om 13.30u bijeen om ook aan beginners en enigszins gevorderden Mahjong-les te geven.

Han Borg

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl