Images-10

Mahjong initiatief

Mahjong

Beste deelnemers en belangstellenden,

Even een tussenstand van het Mahjong initiatief.
Zoals je kunt zien aan de adressering hebben wij op dit
moment 25 mensen die deel willen nemen of  geïnteresseerd zijn.
Meer dan wij in dit stadium gedacht hadden.

Bijeenkomsten
Er zijn al twee “mahjong spreekuren”geweest, waaraan  10 verschillende mensen aan deel hebben genomen.
Woensdag 27 augustus  is de volgende om 13.30 uur
Er komen er meer, maar dat hangt  af wanneer ik op begin september met vakantie ga voor twee weken.
Misschien kan een van de al ingevoerde spelers deze kleinschalige begeleiding van deelnemers voor zijn rekening nemen bij mijn afwezigheid.
Daarnaast is het verzoek binnengekomen om ook op een avond een spreekuur te houden, voor mensen die overdag moeilijk kunnen of niet op de donderdagmiddag kunnen.
As wij nieuwe data hebben, dan horen jullie het.
De beide doe-middagen staan vast 25 september en 2 oktober donderdagmiddag van 13.30  tot 16.00 uur.
Deze zullen door grotere groep deelnemers gevolgd worden en verlopen dus wat anders dan de kleinschalige spreekuren.
Ook daar zal uiteraard geoefend en uitgelegd worden.

Noodzakelijk
Wil je deelnemen aan de wedstrijd op zaterdag 11 oktober van 13.00 uur ( sharp!)  tot 18.00 uur  dan hebben wij geen tijd om nog van alles uit te leggen of af te stemmen.
Het is dus noodzakelijk dat de basisinfo gemeenschappelijk is.
Het is dus van belang dat je, mede afhankelijk of je het spel al kent en gespeeld hebt, in elk geval een van de bijeenkomsten gevolgd hebt .
Wel kun je natuurlijk zoals ook bij beginnende bridgers je info bij de hand hebben voor een korte check tijdens het spel .
Uiteraard blijft altijd de mogelijkheid dat je als kijker de wedstrijd volgt.

In de kast.
In de grote kast in de barruimte staat een mahjongspel klaar en allerlei info over spelregels etc.
Je kunt daar alleen of samen met anderen gebruik van maken.

Lesmateriaal.
Er is een boekje voor beginners van Mahjong via internet te krijgen.
Kost 14 euro met een duidelijk stappen plan.
Het is van Adri van Geffen een bekende mahjongspeler.
[url=http://home.online.nl/~a.c.mvangeffen/index_files/page0005.htm]http://home.online.nl/~a.c.mvangeffen/index_files/page0005.htm[/url]
Het boekje ligt ook ter inzage in de grote kast op de Harmonie.
Het is overigens niet noodzakelijk om aan te schaffen  om deel te nemen aan ons initiatief.

Latten
Voor degenen die wel een spel hebben, maar geen bijbehorende latten om makkelijk een muur te bouwen en voor tijdens het spelen:
Omdat speelwinkel WirWar ze niet kan leveren voorlopig , laat ik  op dit moment bij een houtwerkplaats van NOVO een reeks van latten ( per vier) maken met verschillende  lengtes voor de diverse maten stenen.
Die kun je via mij kopen of bestellen.
Zij zijn  in september beschikbaar.

Tellers
Mooi dat er nu al 6 tafels van 4 spelers gevormd kunnen worden, maar dat stelt ons wel voor het probleem van de tellers.
Het is voor het tempo van het spel noodzakelijk dat elke tafel over een redelijk goed ingevoerde teller beschikt.
Als mensen enigszins het spel kennen en het tellen willen leren, dan zoeken wij naar een speciale teller- bijeenkomst ruim voor 11 oktober.
Dus geef je op als je al wat meer ervaring hebt met het Mahjongen.  Het tellen is niet echt ingewikkeld.

De pret spatte er vanaf bij de nu al gehouden spreekuren.
Dat  stimuleert.
Ik hoop jullie binnenkort te zien op een van de bijeenkomsten.
Aarzel niet als je wensen hebt voor een speciale info avond/middag
Wij zullen jullie via de mail op de hoogte houden van vorderingen en data .
kijk ook op de website van sociëteit De Harmonie onder agenda.
Groet mede namens Jeanette
Ben Bloem