Leeskring “Politieke Filosofie” wordt Leeskring “ Beleidspolitieke Vraagstukken”

In deze leeskring lezen we boeken waarin meer diepgang en achtergrondinformatie wordt gegeven over belangrijke (actuele) beleidspolitieke kwesties. Voorbeelden daarvan zijn hoe we in de toekomst steden moeten gaan bouwen. Wat te doen als de zeespiegel flink stroomt. We lazen een toekomstvisie waarin de mogelijkheid en mogelijk ook de oplossing werd uitgewerkt van stedenbouw op drijvende eilanden voor de kust. Er werd een boek gelezen over het zgn. neoliberalisme, dat is de wijze waarop het economisch beleid van de jaren 80 van de vorige eeuw wordt gevoerd. Onderwerp was ook een onderzoek naar de toenemende eenzaamheid in onze soort samenleving, hoe we een goede voorouder zouden kunnen zijn en de aanbevolen presidentsverkiezing van het einde van dit jaar in de VS. als mogelijk “de laatste kans voor Amerika’s democratie”. Op dit moment lezen we “Hoe migratie echt werkt” (van Hein de Haas). Daar waren we al mee begonnen vóór de recente tweede Kamerverkiezingen.

Hoe gaat het aan toe in de leeskring?

De leeskring komt zo'n tien keer per jaar bijeen op de maandagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur. De bijenkomsten zijn in de bestuurskamer van de Harmonie. We lezen boeken die zijn voorgesteld door een of meer van de leden. Allen kunnen zo'n voorstel doen. Vervolgens gaan we - als een boek veel pagina's telt - bepalen welk deel we lezen. Of we lezen een minder dik boek in één keer. Daarbij verdelen we het boek (of het gedeelte daarvan) weer in “speciale aandachts-hoofdstukken”. Iedereen leest alles, terwijl elke deelnemer weer een “aandachts-hoofdstuk” voor zijn of haar rekeningen neemt. Om de beurt wordt dan in de kring een korte presentatie gehouden waar vervolgens de andere kringleden reacties kunnen geven. Lezen en voorbereiden kosten maximaal zo'n anderhalf uur in de week. .

Elk harmonielid is welkom. Als je wilt gaan meedoen of zelfs “proeven” komt, geef dat dan door aan Ben Boog, de coördinator. Het e-mailadres is bboog2@home.nl

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl