Zomerdrive 2024 1
Zomerdrive 2024 2

Verslag Zomerdrive 2024

ZOMERDRIVE, ZATERDAG 22 JUNI 2024  (door Erik Hoeksema)

Slechts 24 paren vonden hun weg naar de sociëteit op deze mooie zonnige zaterdagmiddag. Een niet al te grote groep heeft ook voordelen. Veel minder lawaai in de zaal, voor de verandering kun je eindelijk eens horen wat voor verstandige dingen je partner nu weer zegt. Waar was iedereen eigenlijk? Genieten van het mooie weer? Roze zaterdag? Vakantie? We zullen het nooit weten.

Wat de wegblijvers in ieder geval hebben gemist zijn de lekkere hapjes van horeca-team René. Ik sta zelf nou niet bepaald bekend als een culinair fijnproever (blokjes kaas en leverworst ook prima!) maar op deze drives laat ik me altijd aangenaam verrassen. We werden in de eerste ronde getrakteerd op toastjes zeewier met iets pittigs vissigs erop – met excuses voor deze lekenbeschrijving. Daarna kwamen er nog toastjes langs met brie en honing, gevolgd door een deeghapje met vis. Tijdens het wachten op de uitslag konden we ons nog uitleven op gefrituurde borrelhapjes, kortom ook de inwendige mens had niets te klagen deze middag.

Dan het bridgen. Er waren twee lijnen, ingedeeld naar speelsterkte. In de B-lijn ging het goud naar Mark Groot en Koeno Thoma. Mark heeft ervaring bij BC De Zeerob en Koeno, voormalig uitbater van de horeca hier, liet zien dat hij ook op de bridgetafel aardig uit de voeten kan.Het zilver was voor Cisca Willemstein en Peter van Rij, die dit seizoen voor het eerst een paar vormen. De nieuwe automatismen raken langzaam maar zeker ingeslepen en dat werd beloond met een fraaie tweede plaats. De bronzen plak was voor Jacob Kloosterman en Heiner Wind. Mooi om Jacob – ook vanmiddag weer de grote regelaar – ook eens op het podium te zien staan.

In de A-lijn werd het een nek-aan-nekrace tussen Antoinette-Erik en Wim-Paul. Zelf ben ik intussen ook een redelijk ervaren speler (dit jaar mijn 35-jarig jubileum als clubbridger) maar dat valt in het niet bij de krasse knarren Wim en Paul, die samen goed zijn voor meer dan een eeuw bridge-ervaring. Pas in de laatste ronde konden we afstand nemen. Alles zat mee. Zelf hadden we een supertafel tegen Thomas en Hans (één glimlachje van Antoinette en de rode loper werd voor ons uitgerold ) terwijl Wim en Paul kopje onder gingen tegen Marjan en Anneke – thanks ladies! Ach ja, de Eagles wisten het al: “I found out a long time ago, what a woman can do to your soul”.

Leerzame arbitrage nog in deze slotronde. Spel 17. Thomas opent 1 klaver, ik pas, Hans 1ru, Antoinette gooit met een preëmptieve stop 3sch de beuk erin. In voetbaltermen: oorlog maken in de zestien meter! Thomas, nog niet helemaal hersteld van het glimlachje, reageert na enig nadenken met 1SA. Een onvoldoende bod, ruim onvoldoende zelfs. Wat te doen?

Het begint allemaal met: de arbiter erbij halen! NOOIT ZELF GAAN KNUTSELEN!!  Dit soort zaken moet je overlaten aan de vakman. Het oordeel van arbiter Paul: Thomas mag het bod voldoende maken, bvb. met 3SA. Hij mag ook passen, waarna zijn partner verplicht een keertje MOET passen. Heel logisch eigenlijk: door die vergissing met 1SA weet partner Hans nu ineens dat Thomas een 12-14 hand heeft met een schoppenstop. Van deze oneigenlijke informatie mag Hans geen gebruik maken. Lang verhaal kort: Thomas paste, iedereen paste en Antoinette mocht 3sch afspelen in de 7-1 fit met 17 punten samen. Ging down, wij -50. Hoeft helemaal geen slechte score te zijn met slechts 17 punten samen. Aan de andere kant: misschien gaan alle andere paren met de kaarten van Thomas en Hans down in bvb. 4ha. Dus -50 voelt niet onaardig, maar het kan ook zomaar een nul zijn: zoals altijd bepaalt het heilige veld (de andere paren) je scores. Deze keer stond het veld aan onze kant: 3sch -1 was goed voor wij 70%, omdat 3ha een paar keer gehaald was in de andere lijn.

En dat maakt bridgen tot zo’n gevarieerd en avontuurlijk spel. Je hebt vaak geen idee of je een goede of slechte score gaat halen op een spel, het hangt van zoveel factoren af. En die onvoorspelbaarheid houdt het boeiend, en is ook de reden dat ik tot aan mijn dood verslaafd zal zijn aan dit prachtige spel. Tot de volgende drive!

Eindstand lijn A

1 Antoinette Borchert/Erik Hoeksema 62,50%