Schermafbeelding 2018-09-14 om 19.09.44

Verslag excursie van de Landschapstafel

Verslag van een prachtige excursie van de Landschapstafel

Op een zonovergoten donderdag, 13 september, kwam een gezelschap van zo’n kleine twintig leden van de Harmonie naar het Paterswoldsemeer, om aldaar te genieten van een zeer leerzame maar ook vermakelijke lezing van Peter Nannenberg, een multi-betrokken gebruiker en bestuurder van en bij recreatie en zeilen op dit meer.
Hij ontving ons, samen met zijn neef en lid van de Harmonie, Hans Nannenberg, ook bestuurder van de VWDTP, hartelijk in het clubhuis met diezelfde naam. Een versgebakken appeltaart en heerlijke koffie werden ons door de VWDTP aangeboden.
Het verhaal van Peter voerde ons terug naar het ontstaan van het meer en de Friese vervenersfamilies in de 18e eeuw, maar ook naar het begin van de recreatie en de oprichting van de Buitensociëteit in 1917 door de beroemde ondernemer Jaap Evert Scholtens. Peter las ons zelfs een fragment uit een tijdschrift uit die periode voor waarin onze sociëteit De Harmonie genoemd werd!
Na de lezing gingen we aan boord van het Startschip en een volgschip waarmee we een werkelijk schitterende rondvaart over het gehele meer maakten, mét deskundige uitleg van beide heren.
Na afloop was er een heerlijke lunch aan een lange tafel buiten, samengesteld door o.a. lid van de Harmonie en tevens materiaalman van de VWDTP, Esso Ferwerda.
Het geheel roept om méér, dus heeft de Landschapstafel besloten om de volgende keer, 11 oktober, nog een deel van het gebied rondom Haren en omgeving te verkennen. Dan zal het gebied Duurswold een volgende keer verkend worden.

Houdt u daarover dus vooral de website in de gaten.

Carla Alma

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl