Knbb-bekerwedstrijd-driebanden-groot3

Toppers in De Harmonie: het Noordelijk Mekka van de biljartsport

Het mekka van het Noorden, zo mag je De Harmonie wel noemen als het gaat om de biljartsport. Met onze tweehonderd biljarters werd het weer tijd voor een groot toernooi in deze bloeiende sociëteit, tevens thuisbasis van vier biljartverenigingen. Onder de rook van de Martinitoren zullen in het weekend van 9 en 10 februari toppers als Jos Bongers, Jean Paul de Bruijn en Sam van Etten zich met elkaar meten in één van de mooiste biljartdisciplines: de Nationale Finale Ereklasse Bandstoten Groot.

BC De Harmonie, BC Metropole en de Groninger Biljartclub werkten eendrachtig aan de opzet van dit topevenement. Opgericht in 1897 en daarmee de oudste biljartvereniging van Nederland, was deze Groninger Biljartclub zelf ooit oprichtster van de Koninklijke Nederlandse Biljart Bond, onder wiens auspiciën dit toernooi zal plaatsvinden.

De biljartverenigingen voorzien de grote zaal van een tribune om zoveel mogelijk toeschouwers een plek te kunnen bieden om de wedstrijden te bekijken. De wedstrijd wordt gespeeld op 4 grote matchtafels.

De sociëteit getrouw beperkt ons programma zich natuurlijk niet tot het groene laken. Zo bent u tevens uitgenodigd voor een heerlijk ‘Lopend Buffet’ en wordt de muzikale omlijsting verzorgd door het geweldige trio van jazzgitarist Winfred Buma: het Still Live trio.

Met dit evenement keert de grandeur van deze edele sport weer terug naar de hoofdstad van onze provincie.

Henk Vegter

Voorzitter van de Sociëteit De Harmonie alsmede van het KNBB-district Groningen - Drenthe

Rubriek: Algemeen door M.C.M. Spaltman