Stand van zaken verbetering website

Voor alle leden die zich afvragen wanneer de website eens af komt, is hier een overzicht van de stand van zaken. De bouw aan de website heeft een half jaar stilgelegen, omdat de webbouwer die we net hadden gevonden ziek werd. Nu gebleken is dat zijn herstel niet vordert, hebben we een nieuwe webbouwer gezocht en gevonden. Die werkt zich nu in. De prioriteit in de aanpak is dat we eerst technisch de boel moeten moderniseren. We werken nu in een verouderde versie van het systeem en dat levert problemen op. Zo kunnen we filmpjes niet goed tonen. Daarna maken we de website mooier en handiger in het gebruik. De stappen die we zetten zijn:

• Upgrade website
  • Upgrade plugins (dat zijn technische opties voor bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief die is gekoppeld aan de website)
  • Fouten op de homepage corrigeren (linkjes, foto’s). Hier kunnen we pas bij na ingrijpen van de webbouwer.
  • Alle pagina’s geschikt maken voor mobiel en tablet
  • Betere menustructuur maken: zo plat mogelijk. Dus weinig klikken om ergens te komen. De homepage toont het begin.
  • Huisstijl doorvoeren op alle pagina’s: overal grotere foto’s, filmpjes zichtbaar met startknop
  • Ontbrekende tafels/ tegels op home toevoegen.
  • Een zoekfunctie toevoegen.

Eindresultaat

We willen bereiken dat de homepage in een oogopslag toont wat er allemaal te doen is bij De Harmonie: de hele diversiteit van het aanbod moet te zien zijn. En dat je met zo weinig mogelijk klikken komt waar je wilt zijn. Vandaar dat iedere activiteit zijn eigen knop op de homepage krijgt: een foto met de naam van de club waarop je kunt klikken. We noemen dat een tegel. Hiermee kunnen bezoekers met 1 klik naar het onderwerp of de club van hun keuze. De foto's en filmpjes tonen de ontmoeeting en de sfeer. Zo is de website uitnodigend en past  bij de dynamische club die we zijn. Ook kan elke club op de eigen pagina nieuws, agenda en bijvoorbeeld uitslagen of wedstrijdschema’s toevoegen indien van toepassing. De website werkt straks goed op je mobiele telefoon en tablet. Je ziet nu al dat de homepage (startpagina) zich aanpast aan de maat van je telefoon of tablet. Je kunt daar eenvoudig naar beneden scrollen. De menubalk vouwt in tot een zogenaamde hamburger: streepjes boven elkaar. Klik daarop en het menu vouwt zich weer open. Vroeger, toen er nog geen mobieltjes en tablets gebruikt werden, bevatte een startpagina vaak een  uitgebreid menu en was het uitgangspunt dat je op het eerste beeldscherm alles moest kunnen zien. Dat uitgangspunt is verleden tijd. Gebruikers scrollen (door te vegen of met de muis) lange pagina's naar beneden. En helemaal onderin verwachten gebruikers het overizcht van wat op de site staat en contactgegevens. In die ontwikkeling gaan we mee.

Planning

Waarom hanteren we deze volgorde van prioriteiten? De upgrade van de website moeten we echt eerst doen om te zorgen dat alles blijft werken. De beveiliging moet goed in orde zijn, want er staan persoonsgegevens op het besloten deel van de site. Daarna komen we toe aan het herstellen van fouten – de redactie kan momenteel niet zelf iets doen aan de homepage -  aanvullen en mooi maken van de site.

De upgrade maakt het noodzakelijk alle plugins ook te vervangen en daarbij komen we allerlei zaken tegen die niet te voorzien zijn. Dat maakt plannen in tijd lastig. Kortom, we weten niet wanneer dit klaar kan zijn. We doen ons best dit te realiseren voor het nieuwe seizoen dat start in september.

Stap 1 = huidige website werkt technisch goed, inhoud klopt, ziet er goed uit

Stap 2 = kijken hoe de website de gebruikers bevalt, wat kan anders, extra wensen van clubs realiseren.

Inspraak en het benutten van ervaringen van gebruikers

Zodra we de basis hebben gelegd voor de betere menustructuur bespreken we de opzet met de diverse clubs en commissies. In het gesprek met de clubs nemen we ook de gebruikservaringen mee: vinden we het menu handig, is het duidelijk, is alles goed vindbaar op de site? Uitgangspunt is dat de juiste onderdelen in het menu er moeten zijn voor iedere club. Wie iets niet nodig heeft, toont dat deel niet op zijn clubpagina. De uitnodiging voor de bespreking volgt zodra we eraan toe zijn.

Heb je vragen of tips? Spreek mij gerust aan, bel of mail. Mijn contactgegevens vind je in het besloten deel van de website.

Hartelijke groet, Monique Spaltman

Rubriek: Algemeen door M.C.M. Spaltman