Opening cultureel seizoen Uurtje Cultuurtje op zaterdag 23 september:

Bezoek aan Museum Møhlmann voor realistische en figuratieve kunst (Appingedam). Daar is een bijzondere tentoonstelling over kunstenaarsateliers gaande, met als hoogtepunt het nagebouwde atelier van Adriaan van Ostade (1610-1685). De UC lezing is dus niet in de Sociëteit de  Harmonie, maar ter plekke in het Museum Møhlmann te Appingedam. Aanvang voordracht door Rob Møhlmann 15.30 uur, maar u kunt al vanaf 13.00 uur in het Museum terecht. Entree 10 euro (zie toelichting).

Zaterdag 30 september Uurtje Cultuurtje met conservator GM Egge Knol over het kleine eiland Rottumeroog. Egge Knol heeft begin september afscheid genomen als conservator wegens pensionering, maar hij is nog lang niet uitgesproken. Dit UC begint om 16.00 uur in de Sociëteit zoals gebruikelijk.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Uurtje Cultuurtje 23 september: toelichting bezoek en voordracht  Museum Møhlmann:

De expositie bestaat uit werken van hedendaagse kunstenaars en foto’s van hun atelier. Een originele aanpak die geïnspireerd is door de natuurgetrouwe weergave van het atelier van Van Ostade, afgebeeld op een ets uit ca. 1642, nagebouwd met authentieke 17e eeuwse materialen in het Museum Møhlmann. Rob Møhlmann zal vertellen over de tentoonstelling, de kunstenaars, de kunstverzameling van zijn Museum w.o. het unieke Jan Mankeskabinet.

Anders dan je gewend bent in de Uurtje Cultuurtje serie wordt er meer tijd uitgetrokken voor de lezing. Omdat er zoveel te vertellen (en te vragen) is begint de bijeenkomst om half vier en eindigt om vijf uur. Je kunt gerust eerder komen, want de expositie is open vanaf 13.00 uur. Ook anders is het feit dat je een tientje entree moet betalen, want het museum is een ongesubsidieerde private onderneming. Je kunt er gratis in met een Vriendenkaart (40 euro en het hele seizoen gelding en voor 2 personen).  De voordracht van Rob Møhlmann begint om half vier.  Om inzicht te hebben in de omvang van het publiek verzoeken wij jullie je op te geven op lezing@societeitdeharmonie.nl .

Het Museum Møhlmann is makkelijk te bereiken vanuit Groningen: Qbuzz lijn 6 naar Delfzijl stopt pal voor de deur. Ook is er voldoende parkeerruimte achter het Museum.

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl