Hans wijnberg rechts

Noteer in je agenda 7 mei bijzondere filmavond

Dinsdag 7 mei start om 20.00 uur de documentaire 'The real inglorious bastards’, over de daden van Hans Wijnberg en zijn medestrijder Fred Mayer in de Tweede Wereldoorlog.  Audrey Wijnberg - de dochter van de beroemde professor Hans Wijnberg - houdt de inleiding op de documentaire. De documentaire laat meer zien over de film Inglourious bastards die Quentin Tarantino maakte; losjes gebaseerd op de bevrijding van Innsbruck. Wijnberg stierf de dag na de opname.

Roemrucht in de oorlg, promovendus van Ben Feringa

Hans Wijnberg is de kleinzoon van Louis Wijnberg, uitvinder van Simson, bekend van fietsbandplaksetjes. Hij is de vader van psychotherapeut Jeffrey Wijnberg en de grootvader van publicist Rob Wijnberg. Hij vluchtte met zijn tweelingbroer Louis (loek) in de tweede wereldoorlog naar Amerika. In 1943 werd hij in Texas door het Amerikaanse leger opgeleid tot parachutist en daarna in Washington tot geheim agent. In 1944 werd hij, samen met Fred Mayer, gestationeerd bij de Amerikaanse militaire inlichtingendienst in Bari (Italië) van waaruit de geheime operaties in Zuid-Europa en de Alpenregio werden aangestuurd. Daar werd ook de operatie Greenup in het leven geroepen die als doel had de logistiek van de Duitsers in kaart te brengen. Later leidde hij onder andere de bevrijding van Innsbruck. In de oorlog werkte Wijnberg onder de naam Hugh Wynn (you win) voor de OSS, de voorloper van de CIA. Ongeveer vijftien jaar na de oorlog kwam Hans Wijnberg terecht bij de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij een tijdlang werkte en vrijwel nooit over zijn verleden sprak. Ook zijn dochter wist weinig van de details van het oorlogsverleden af, tot haar vader er in de documentaire uitgebreid over vertelde. Lees hier meer Hans Wijnberg.

Rubriek: Algemeen door M.C.M. Spaltman