Harmoniecombo
Harmoniekoor

Nieuwjaarstoespraak van de voorzitter

Welkom op deze nieuwjaar receptie van onze Harmonie

Speciaal welkom uiteraard voor ons erelid Roel Veldhuis en ook voor alle aanwezige introducees van onze leden.

We zijn hier te gast in ons gebouw van de Sociëteit en gaan straks genieten van muziek van ons huisorkest met Jan Wallinga (hij zal de leden straks aan ons voorstellen) en ons Harmoniekoor.

2016 was een jaar van grote tegenstellingen: Oorlog in het midden Oosten, Brexit, verkiezing Trump, Oekraïne referendum, aanslagen op diverse plekken in Europa, vluchtelingendebat, aanhoudende problemen met banken in zuid Europa, …………..globalisering en informatisering wat leidt tot een nieuwe wereldorde met alle onzekerheden van dien

En tegelijkertijd:

Een voorzichtig begin van economisch herstel, Nederland als land met de gelukkigste kinderen ter wereld, het hoogst opgeleid. We verdienen met zijn allen, op een paar landen na, meer dan overal elders. Bijna nergens zijn de pensioenen zo goed geregeld als in Nederland. De medische wetenschap maakt sprongen en we worden gezond steeds ouder. Ik heb besloten mijn eigen planning bij te stellen naar 128 jaar! en het gaat me daarbij om planning ernaartoe, niet het doel op zich.

Alle besluiten worden genomen onder onzekerheid, je kunt nooit alles overzien. Zo ook zullen besluiten in 2017 over onze Harmonie genomen moeten worden onder onzekerheden. Onzekerheid over aannames die we doen. Over uitwerking van plannen, wat betekent het voor mijn activiteit, hobby, liefhebberij.

Wat ik wel weet is dat de Harmonie in het verleden ook een aantal grote stappen heeft moeten nemen, zoals het afscheid nemen van het grote Harmonieorkest, omdat het te duur werd, de verhuizing vanuit de Kijk in ’t Jatstraat, omdat het gebouw niet langer voldeed en deze stappen altijd te boven is gekomen, zich heeft aangepast op een, in die tijd passende manier. Zo zal dat ook nu gebeuren. Samen met jullie, overwogen, gedegen en met oog voor waar we vandaan komen.

Niet met twijfel over de toekomst, want anders idealiseren we enkel het verleden.

Graag bedank ik alle mensen die deze nieuwjaarsreceptie mogelijk maken door hun inzet, in het bijzonder dit keer aandacht voor Koeno en Els en hun crew, die als vanouds zorgdragen voor de innerlijke mens.

Als huishoudelijke mededeling geef ik mee dat alle drankjes en hapjes tot het einde van deze receptie om 19.00 uur, voor onze rekening zijn. Wilt je daarna doorfeesten… prima!

Ik zag deze week op TV een 105 jarige die het uurrecord op de fiets voor zijn leeftijdscategorie op ruim 22 km stelde …. Laten we met ons allen in training gaan!  Wie weet is 128 dan toch te doen….

Tot slot wil ik graag met jullie het glas heffen en toosten op jou en je dierbaren, door jullie een gelukkig en gezond 2017 toe te wensen!

Rubriek: Algemeen door Antoinette Borchert