Voorbeeldaffiche-2

Nieuw: Sociëteit de Harmonie heeft JAZZ-tafel

De inschrijving voor deze jazz-tafel is nu helaas gesloten. De avonden zijn volgeboekt.

Ooit naar jazz geluisterd? ….. en……beviel het??

Maak komend seizoen 2024-2025 kennis met, of verdiep je kennis van jazz-muziek in een serie van zes bijeenkomsten speciaal voor leden van de Harmonie. Niels Tempel en Renze de Vries nemen je mee in de wereld van de jazz.

Dwars door de Jazz-muziek

Tijdens de bijeenkomsten van de nieuwe jazz-tafel ervaar je jazzmuziek via een keur aan musici, thema’s, stukken, stijlen en periodes door middel van beeld en geluid.

De basis van de jazz (ontstaan en groei naar volwassenheid) ligt in de USA

In de eerste bijeenkomst (dinsdag 15 oktober 2024 – 20.00u tot 21.30 u) maak je kennis met de belangrijkste thema’s. In de daaropvolgende vijf à zes bijeenkomsten, maandelijks op dinsdagavond, worden deze thema’s uitgediept.

Thema’s:

• In de jazz domineren melodie, ritme en klankkleur. Harmonie is een bijkomstigheid.

• Compositie is ondergeschikt aan de praktijk, de klinkende uitvoering.

• De uitvoerders bepalen in hoge mate het karakter en de stijlvorm van de muziek

• Er is een grote mate van vrijheid in de behandeling van muzikaal materiaal.

• Instrumenten en instrumentatie is zeer divers in de jazz - koperblaasinstrumenten, rietblaasinstrumenten, piano, drums e.d. Solo, trio, kwartet, octet, orkest – soms speciale samenstelling

• Per definitie leiden voorgaande punten tot sterk verschillende uitvoeringen van eenzelfde stuk (ritme, tempo, klankkleur, instrumentatie, lengte, sfeer)

• Grenzen (geografisch en muzikaal) kent de jazz nauwelijks

Inschrijven is noodzakelijk!

Uiterlijk tot 1 oktober a.s kun je je opgeven op mailadres: jazztafel@societeitdeharmonie.nl

Het aantal deelnemers is beperkt: maximaal 30!! Overige aanmelders komen op een wachtlijst.

Data:

​15 oktober 2024​​

​​12 november 2024​​

​​10 december 2024​​

​​14 januari 2025​​

​​11 februari 2025​​

​​18 maart 2025​​​

Eventueel 15 april 2025​​​

Alle bijeenkomsten zijn van  20.00u tot 21.30u, met een uitloop tot 22.00 uur.

Rubriek: Algemeen door Ellen Brand