Leeskring Politieke Filosofie

Op  22  september begint de Leeskring Politieke Filosofie aan het nieuwe seizoen 22-23. Er is plaats voor nieuwe leden. De bijeenkomsten vinden eens per maand plaats op donderdagavond van 19h30 – 21h30 op de Sociëteit. Voor elke bijeenkomst lezen de leden rond de 100 pagina’s van een boek of tijdschrift. Alles in het Nederlands. De inhoud daarvan gaat over een of een aantal samenhangende actueel politiek-filosofisch vraagstukken. Die zijn er in onze samenleving meer dan genoeg. Om er een paar te noemen: migratie,  energie, de liberale rechtsstaat en haar democratie (opkomst populisme), klimaat (incl. stikstofcrisis) woningnood, wereldvrede enzovoorts.  Op de bijeenkomsten gaat het over de analyses en oplossingen die in de literatuur worden aangedragen, en komen zeker ook de eigen ervaringen en ideeën van deelnemers naar aanleiding daarvan aan bod.

De literatuur wordt aangedragen door de deelnemers. Gezamenlijk wordt beslist wat we gaan lezen.

Om u een indruk te geven van het soort literatuur: in het  seizoen 21-22 hebben we gelezen:

“De goede voorouder .”van Roman Krznaric. Dit gaat over het belang van langetermijndenken. Wat voor wereld laten  we onze kleinkinderen na?

“De eenzame eeuw.”van Noreena Hertz. Hier is het herstellen van menselijk contact aan de orde, daar dat in ons type samenleving steeds minder mogelijk is door onder meer technologische ontwikkelingen (digitalisering), toenemende zakelijkheid,  de tegenstelling rijk – arm en de culturele verschillen.

“Omarm de chaos.” van Jan Rotgans en Micha Verheijden. Een optimistisch verhaal over de toekomst van Nederland (in de wereld). We leven nu in een overgangsperiode, die chaotisch is. Chaos is echter  nodig om (over pakweg honderd jaar) in een totaal andere soort samenleving terecht te komen.

“De laatste redding. Over de wederopstanding van Amerika.” van George Packer. Gaat over de VS, maar de ontwikkelingen daar komen nogal eens ook bij ons terecht. De regering Trump heeft een puinhoop gemaakt van de democratie in de V.S en de tweedeling verscherpt.  Bijvoorbeeld de klimaatcrisis, Coronacrisis, Rijk – Arm, Migratie, dat bestaat niet voor hem en zijn (vaak) populistische aanhang. Packer geeft een vlijmscherp[e analyse, met aan het slot, gelukkig,  mogelijke oplossingen die de V.S moeten gaan redden.

Belangstellenden zijn welkom as. 22  september of een van de volgende bijeenkomsten. Neem even contact op met Ben Boog als je komt.

Contact : Ben Boog    tel.: 06-30421578

Rubriek: Algemeen door Otto Krol