Jubileumspeech van de voorzitter

Geachte aanwezigen, mijnheer de burgemeester, ereleden en genodigden.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij De Harmonie is met de eer die haar is vergund met het ontvangen van de Koninklijke erepenning uit handen van u, mijnheer de burgemeester.

Het benadrukt de band van De Harmonie met het koningshuis:

In 1868 ontving de Harmonie de Prinsen Willem en Hendrik,

in 1873 Prins Alexander,

in 1875 de Prins van Oranje,

in 1892 Regentes Koningin Emma en de toen elfjarige Prinses Wilhelmina

en in 1909 Koningin moeder Emma en Prins Hendrik.

Diverse leden van het koningshuis waren erelid van onze vereniging.

Wij voelen de erepenning als erkenning voor het vele werk dat door heel veel leden, 10 generaties vrijwilligers en besturen in de loop der jaren is verricht om de activiteiten van De Harmonie, soms met wisselend succes -dat moet gezegd- steeds aan de tijdgeest aan te passen.

Sociëteit De Harmonie is een besloten gezelligheidsvereniging met een breed aanbod van activiteiten op het gebied van cultuur, denksport en doe-activiteiten. Veel kan, niets moet. Binnen onze cultuur bieden we elkaar een sfeer van veiligheid, wederzijds vertrouwen en betrokkenheid. Alhoewel ooit anders begonnen, is De Harmonie tegenwoordig een sociëteit waarin zowel mannen als vrouwen lid kunnen zijn of worden.

In het reilen en zeilen van de Sociëteit spelen vrijwilligers een belangrijke rol; er is een indrukwekkend aantal personen actief in het uitvoeren van allerlei zaken, die van belang zijn voor het goed functioneren van de vereniging. Het is zeker op zijn plaats om hier deze leden daarvoor oprecht te bedanken.

Omdat ik het op een dag als deze niet kan laten, toch iets over de geschiedenis.

Onze historie lijkt te beginnen omstreeks 1817 toen Christoffel van Elmpt een stuk grond kocht en daarop Vauxhall’s met muziek organiseerde. Op 1 april 1840 gingen de sociëteiten De Harmonie en Nabij en Buiten op in een nieuwe sociëteit: De Harmonie.

En die heeft nu de respectabele leeftijd bereikt van 175 jaar. En dan tellen we de geschiedenis van haar voorgangers niet mee.

Een paar aansprekende gebeurtenissen uit onze historie:

1876 hing het behoud van de universiteit voor de stad Groningen aan een zijden draad i.v.m. rijksbezuinigingen. Door een “handgreep” van Van Houten, oud lid en secretaris van De Harmonie en vooral afgevaardigde voor Groningen in de tweede kamer van het parlement, werd dit voorkomen.

Later staat hij ook bekend van het Kinderwetje van Van Houten dat kinderarbeid onder de 12 jaar verbood.

Lange tijd is de Harmonie het culturele centrum van de stad Groningen geweest.

Al in 1857 en 62 werd eerst de muziekschool en later het Orchest der Vereeniging “De Harmonie” opgericht. In november 1926 werd de Groninger Orkest vereniging verzelfstandigd. Later groeit het orkest uit tot het NNO dat nu een thuis heeft in het Groninger Cultuurcentrum. Het NNO bestaat dus ondertussen ruim 150 jaar!

We laten ons graag uitnodigen bij uw toekomstige festiviteiten!

Sinds het ontstaan van De Harmonie is er gebiljart. Het is daarmee één van de oudst overgebleven activiteiten van onze sociëteit. Het begon met drie biljarts met een ondergrond van hout en bestaat in de huidige tijd uit een twaalftal biljarttafels van hoge kwaliteit waarop recentelijk in competitie is gespeeld tegen de wereldkampioen driebanden, waarmee gezegd wil zijn, dat het biljarten binnen de vereniging nog steeds een belangrijke plaats inneemt.

De Harmonie kende en kent vele activiteiten waaronder kaarten, culturele activiteiten tot en met autotentoon-stellingen en bokswedstrijden. Zo kent ieder tijdsgewricht en elke generatie leden, een bij die tijd en generatie passend activiteitenpatroon.

Op dit moment zijn de babyboomers aan zet. Wij proberen met respect voor het verleden en goed rentmeesterschap, de Harmonie aan de huidige tijd aan te passen, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat we in de tijd gezien, De Harmonie “te leen” hebben en door zullen geven aan de generaties na ons.

Met deze opdracht aan ons zelf, beëindig ik mijn toespraak met het overhandigen van het boek over onze historie en het belang van onze vereniging voor stad en ommeland, voortreffelijk beschreven door ons oud-lid Prof. Jan Minderhoud

aan u burgemeester.

(Tekst uitgesproken door de voorzitter van De Harmonie, de heer L.R. Pasma, ter gelegenheid van de uitreiking van de Koninklijke Erepenning op 21 november 2015)

Rubriek: Algemeen door Antoinette Borchert