Ee04d835d1

In memoriam Jan Minderhoud

Begin januari overleed zeer onverwacht ons lid Jan Minderhoud. Hij ging met zijn auto naar een garage, werd daar onwel, is naar het ziekenhuis gebracht en daar gestorven.

In een herdenkingsartikel in het Dagblad van het Noorden werd Jan een vermaard wetenschapper genoemd, maar ook werd geschreven dat het besturen hem in het bloed zat. Jan was lid van onze vereniging.

Aan het begin van deze eeuw hadden we voor het bestuur een nieuwe secretaris nodig, waarnaar ik naarstig op zoek was. Ik kreeg veel weigeringen. Op een verjaardagsfeestje ontmoette ik Jan, bij mijn weten toen nog voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst. Toen ik met hem sprak en vroeg hoeveel tijd hij met die functie kwijt was bleek dat hij die net had neergelegd. Ook Jan vroeg ik toen of secretaris van het bestuur van De Harmonie niet iets voor hem was en tot mijn verrassing – ik was langzamerhand aan de vele weigeringen gewend geraakt – zei hij vrijwel direct ja. Hij werd in de Algemene Ledenvergadering van november 2001 voorgedragen en formeel benoemd. Jan heeft de functie zeven jaren vervuld en is in september 2007 opgevolgd door Ria Kesselaar.

Jan was een harde werker. Vrijwel altijd bezig.

In een bestuur heb je onderling veel contact en email is daarbij een zegen. Ik herinner me een mail van Jan die om half vier ’s ochtends was verzonden. Een paar dagen later zei ik Jan dat hij eens naar zijn computer moest laten kijken. Je klok staat fout afgesteld, ik ontving om half vier in de morgen een bericht van je. Hij keek me verbaasd aan en bevestigde me dat dat tijdstip klopte.

Jan was zeer in geschiedenis geïnteresseerd. We hadden in die tijd een werkgroep die de geschiedenis van onze sociëteit uitzocht met de bedoeling die te boek te stellen. Die groep werd vanuit het bestuur door mij gecoördineerd. Jan vroeg of hij dat niet kon doen. Natuurlijk vond ik dat goed. Ik introduceerde Jan en trok mij terug. Jan liet mij al snel weten dat de voortgang van de groep hem lang niet snel genoeg ging. Het duurde niet lang of de groep werd opgeheven, Jan had alle werkzaamheden overgenomen. In 2008 verscheen het jubileumboek “De Harmonie, eens het culturele centrum van Groningen”. Een prachtig boek, zeer goed gedocumenteerd en vrijwel in zijn geheel geschreven door Jan Minderhoud.

Onder meer voor de samenstelling van dit boek, maar ook voor de vele andere werkzaamheden die Jan voor ons vereniging heeft verricht zullen we hem altijd dankbaar blijven.

Roel Veldhuis

Rubriek: Algemeen door Huup Dassen