Het was een bijzondere landschapstocht

Het was een bijzondere landschapstocht j.l donderdag. Na een kop koffie bij hotel v/d Valk in Zuidbroek vertrokken we met een volle bus leden van de Societeit en enkele gasten voor een een tocht door Oost Groningen. Het was een bijzondere ervaring om zo door de regio te rijden en onderweg een boeiend verhaal te horen over de ontstaansgeschiedenis van dit gebied vanuit de geografische  sociaal- culturele en economische invalshoeken.Dit alles werd verteld door (ons harmonielid)   Jan Tijdens. Vanuit zijn historie en zijn grote interesse voor dit gebied vertelde hij interessante verhalen over de kapitale villa's , boerderijen en families in deze regio. ‘Jan Tijdens’ uiteenzettingen waren met name vanuit het landbouwperspectief ingestoken. Carla Alma zette daar nog enkele aspecten van landschap en natuur tegenover. Heel illustratief was  de uitstekende lunch die we genoten in de Museumboerderij  van Hermans Dijkstra in Midwolda. We dronken thee en koffie in  Galerie de Groninger `Kroon .Daarna bezochten we Nieuw Staten Zijl alwaar Frits Alma ons deze bijzondere plaats liet zien aan de rand van de Dollard Museumboerderij  van Hermans Dijkstra Galerie de Groninger `Kroon Nieuw Staten Zijl.

Museumboerderij  van Hermans Dijkstra

Galerie de Groninger `Kroon