Het eerste uitstapje van de Landschapstafel na corona!

Verslag van de speurtocht op de fiets naar de restanten van de rivier de Hunze in Stad.

Lydia Weststrate

Het eerste uitstapje van de Landschapstafel na corona! Vrijdag 11 juni, een zonnige middag, komen 22 enthousiaste deelnemers op de fiets bijeen bij de boerderij van het Groninger Landschap in Noorderhogebrug. Tijdens de koffie/thee  buiten op het terras houdt de directeur Marco Glastra een inleidend verhaal over de Hunze. Het uiteindelijke doel van de Stichting is om de loop van de Hunze te herstellen zodat het schone water van de Hunze vanaf de Hondsrug, het Zuidlaardermeer, Stad, via het Reitdiep en Lauwersmeer weer kan uitmonden in de Waddenzee. De audiotour voert ons langs diverse kleine slootjes in woonwijk de Hunze, via het drukke verkeer van het industrieterrein Ulgersmaborg, de Tasmantoren bij de Oostersluis en de Sontbrug naar de boerderij van boer Ties Dijkhuis in Euvelgunne. Onderweg stoppen we bij diverse verscholen kleine slootjes, onderdeel van de rivier de Hunze. Boer Ties heeft zijn boerderij en land geschonken aan de Stichting. De Hunze is hier al breder gemaakt en de diversiteit in de natuur is al prachtig hersteld. Er komen hier inmiddels al 50 verschillende vogelsoorten voor en er grazen Groninger blaarkoppen. Een mooi stukje natuur tussen twee bedrijfsterreinen in! Er zijn nog vele stedenbouwkundige en technische hobbels te nemen, maar de gemeente is in principe van goede wil. De bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug en de planontwikkeling van de nieuwbouwwijk Eemskanaalzone bieden kansen voor herstel van de loop van de Hunze. Carla, je hebt weer een leuk en leerzaam uitje georganiseerd en je hebt nog meer ideeën over het thema de Hunze, leuk! Vanaf vandaag zal niemand van ons al wandelend en fietsend door Stad denken: “mwah…wat een klein slootje”. Want dit slootje kan zomaar onderdeel zijn van een groot plan.

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl