Geslaagd Mahjongtoernooi (NTS)

Het eerste Mahjongtoernooi van de Oude Draken in het nieuwe Harmonie-seizoen is alweer voorbij. Negentien deelnemers, waaronder ook vier gasten ‘van buiten’, kwamen zaterdag 16 september samen om een hele dag met elkaar het mooie spel te spelen én te strijden om de wisselprijs: twee Chinese porseleinen figuurtjes.

We begonnen om 10.00 uur met inloop, om 10.30 uur gingen we van start. Elke ronde, er zijn er vier, duurde 70 minuten. Je speelde volgens schema elke ronde tegen andere spelers. Halverwege was er weer een heerlijke lunch verzorgd door René en Claudia. En even een tussenstand: Henny Kars op plek 1, Jan de Vos op plek 2 en John Doornbos op plek 3. Maar we weten dat elk spel de boel flink op de kop kan zetten. Dat bleek wel bij de definitieve uitslag.

Na vier rondes bleek Nienke de Vos met 7140 punten de duidelijke winnares. Dolgelukkig, want ze had voor het eerst haar vader verslagen! Bovendien mag ze de door haar geliefde beeldjes thuis houden tot het volgende toernooi. Jan de Vos hield met 5260 stand op plek twee. Hanny Simonetti, die halverwege nog op plek 11 van de 19 stond, had de beste eindspurt en kwam met 3950 punten nipt op plek 3. Helaas voor Henny die met 3830 nog wel vierde werd, maar dus net van het podium werd gestoten. De laatste plek was voor Peter Braspenning met -10780. Het leverde hem wel een poedelprijs op. Met de borrel en de hapjes na afloop vierden we alle deelnemers, want het gaat toch vooral om de gezelligheid.

Jammer. Het is weer voorbij. Voor wie eens mee wil doen: ons volgend NTS- toernooi is zaterdag 20 januari 2024. Tegenwoordig zetten we NTS erbij, omdat we bij de Harmonie naast NTS op donderdagmiddag (13.30-16.15 en extra ronde voor wie wil), ook Mahjong volgens MCR zijn gaan spelen. Dat is nog een kleiner clubje, eens in de twee weken op zaterdagmiddag, en in ontwikkeling. Er wordt onderzocht of in de drukke bezetting van de Harmonie ook door de week een vast MCR moment mogelijk is. Gewoon het harmonie nieuws in de gaten houden. En als je zin hebt om het te leren: wees welkom!

Marijke Deveer/Oude Draken

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl