Nietzsche peitsche

LAATSTE KANS: Aanmelding Filosofietafel 2024/2025

De sluitingsdatum voor inschrijving in de filosofiegroepen nadert ras. Bedenk dus snel of en wat u wilt. Uw beslissing is relevant voor de eventuele vorming van een nieuwe groep.

De filosofietafel van de Harmonie zal dit seizoen uit minstens vijf tafels/groepen bestaan, maar we streven naar 6. Zo’n groep komt, vanaf september, eenmaal in de maand bijeen voor een twee uur durend filosofisch gesprek. De bijeenkomst vindt normaal plaats in de tweede volle week van de maand, de "week van de wijsheid", maar afwijken is mogelijk. De gesprekken betreffen steeds een onderwerp dat door de leden gekozen is en het doel van het gesprek is om dat onderwerp uit te diepen en de eigen meningen en kennis eens rustig te overwegen.

Elke groep heeft een coördinator die zorgt voor de continuïteit en het gesprek bewaakt. Op het moment van schrijven is er een vacature voor deze mooie functie.

De coördinator leidt, naast zijn organisatorische taken, ook de gesprekken, en heeft een bepaalde stijl van leidinggeven. We omschrijven die kort:

1)  Jan Drenth                 Di 15:00               Procesbegeleider in het Socratisch gesprek

2)  Eric Spruit c.s.           Wo 15:00              Prikkels voor de geest

3)  Henk Vegter               Wo 20:00              Socratische gespreksvoering in vertrouwelijke sfeer

4) . vacature                    Do 13:00              (Bij voldoende intekening)

5)  Henk v. Veelen           Do 15:00               In het Socratisch gesprek onderzoeken van aannames, met als doel bewustwording

6)  Hans v.d. Sande         Vr 13:00                Analytisch gesprek over fundamentele aspecten van het onderwerp, met referenties aan de bestaande filosofie

De intekenperiode loopt tot 28 augustus 2024. Een mailtje aan filosofentafel@societeitdeharmonie.nl, met opgave van naam, email-adres, telefoonnr en voorkeuren van groep zal voldoende zijn.

De meeste groepen bestaan al een aantal jaren in ongeveer dezelfde samenstelling. De leden die het afgelopen jaar al bij een groep hoorden, hebben daarom voorrang bij intekening in hun groep. De nieuwe leden zullen dus niet steeds in de groep van hun eerste voorkeur geplaatst kunnen worden. We vragen je daarom om naast de groep van je voorkeur ook een of meer alternatieven aan te geven. Indeling volgt steeds na overleg via mail (Tafeladres of Hans van de Sande ).

Het is belangrijk dat ook bestaande leden zich opgeven. Als we op 28 augustus niets van U gehoord hebben gaat de tafel zonder u verder!

.

Rubriek: Algemeen, Filosofie door J.P. van de Sande