Luistertafel Klassiek

Mozart reisde als kleine jongen in een postkoets van Salzburg naar Wenen om daar zijn muziek te laten horen aan vorsten en rijke burgers. De radio bestond immers nog niet, laat staan Spotify of youtube. In onze tijd is alle muziek onder handbereik, maar waarom luisteren we nog steeds naar muziek van eeuwen geleden en waarom raakt deze muziek ons nog zo?

Tijdens de Luistertafel Klassiek luisteren we naar klassieke muziek, naar cross-overs en we ontdekken verschillen en overeenkomsten tussen verschillende componisten. Wij kijken via youtube filmpjes naar grappige scenes en we gaan op zoek naar dwarsverbanden tussen stijlen. Wat gebeurt er in de Barok, hoe zit dat in de Romantiek en waarom is de muziek van Schönberg zo moeilijk te volgen? We horen de overeenkomsten tussen Haydn en Mozart, de verschillen tussen Einaudi en Chopin en we kijken naar de werkwijze van de verschillende componisten en de tijd waarin zij leefden. De theorie schuwen we niet, maar alleen als het de luisterervaring verdiept.

De programma's van de Luistertafels zijn gekoppeld aan concerten in De Oosterpoort. Leden kunnen voor de zomer een abonnement kopen voor zes concerten, met 20% korting of per concert 10% korting. Concertbezoek is absoluut niet verplicht maar wel zo leuk.

De Luistertafel is voor iedereen die belangstelling heeft voor klassieke muziek en is ook te volgen als je geen voorkennis hebt. Wil je meedoen of wil je meer informatie? Mail dan voor de Luistertafel Klassiek naar Yvonne van den Berg.

De Luistertafel vindt plaats op een van de woensdagen van de maand, tussen 10.30 – 12.30 uur. Zie de agenda.

Klassieke muziek

Klassieke muziek algemeen

Bekijk de actuele berichten

Agenda - Klassieke muziek

Nieuws - Klassieke muziek

Let op, u bent niet ingelogd.
U ziet alleen de openbare pagina's.