Wildragout zoals in de Harmonie toebereid
Het jongste Kerstrecept. Hier smaakt een Riesling goed bij

Culinaire Blog

Het was al een oud plan om voor de leden van de Culinairetafel van de Harmonie een blog (een wat raar soort krantje) te maken. Welnu, hier is hij.

Dinsdag 15 maart 2022

Na twee jaar van sukkelen kwam onlangs een bevrijdende mededeling los: Niet slechts de regering, maar zelfs het societeitsbestuur waren van mening dat de beperkende maatregelen weg konden. Grote vreugde alom, al kon je aan alles merken dat genoemde partijen de zeggenschap over ons sociaal verkeer toch maar licht tegenstribbelend uit handen konden geven.

Bijna direct na het opheffen van de ban, voltrok zich een soort epidemie binnen een epidemie en zo ongeveer mijn hele vriendenkring en ik zelf kregen corona. Maar ja, dat was niet zo erg: beetje hoesten, beetje koorts, beetje uitzieken en hup! we konden weer meedoen.

Intussen moest wel de Merlot proeverij voor de derde keer uitgesteld worden. In de kelder van de Harmonie lagen 18 flessen merlot wijn al meer dan twee jaar te ouderen, maar lang niet alle Merlot oudert goed. Dat wordt dus een interessant experiment! Men moet niet alleen weten hoe een wijn smaakt die lekker is, maar het is nog nuttiger als men ook weet hoe en waarom sommige niet zo lekkere wijn zijn smaak heeft veranderd. Dan kunt u voortaan de flessen in het restaurant beargumenteerd terugsturen.

Om de vergelijking wat richting te geven, heb ik naast de Chilense Merlot uit 2019 eenzelfde uit 2020 gekocht bij Gall en Gall. Dat is reuze interessant, vind ik: Kunnen we het verschil proeven? Bevooroordeelden zullen zeggen dat Chileense wijnen zozeer fabrieksmatig gemaakt worden, dat de jaren niet meer verschiillen. Ik wacht eerst maar eens af wat ik proef. Als beloning vor het lange wachten heb ik ook een verse en goede wijn bij de Wijnbeurs aangeschaft, die meestal wel goede waar heeft. We zullen zien en proeven!

Donderdag 13 februari 2020

Onlangs kwam een van onze leden op het idee een wildmaaltijd te verzorgen. Dat leek een goed idee dus via een van onze leden werd een kundig gedemonteerde ree de societeit binnengevoerd en die werd door enkele andere leden deskundig in hapklare brokjes verdeeld. De keukenbrigade slaagde er in een prachtige ree-ragout te maken en bovendien waren er zo'n veertig reebiefstukjes. Intussen was de tijd te kort om een maaltijd te organiseren, maar het wild staat nu op het menu en ik kan u verzekeren dat dat niet al te lang zal duren: het vliegt weg. Mocht zo'n gelegenheid zich nog eens voordoen, dan gaan we er weer tegenaan. Als bijpassende wijn raden we u de Chileense Cabernet Sauvignon aan, een wijn die onlangs op een proeverijtje in de Salon als veruit de favoriet werd gekozen.

Woensdag 15 januari

Kennen jullie het Libanese restaurant Fatoush? Het zit aan de stille kant van het Damsterdiep, op 200 meter van de Steentilbrug. We hebben daar laatst gegeten en het was werkelijk heel goed. Het leek een beetje alsof Ottolenghi daar in de keuken stond, heel verassende gerechten, maar vooral: heel goed klaargemaakt. Het is ook niet overdeven duur, dus een aanrader.

Een andere aanrader is het restaurant Le Marronnier, op het punt waar de beide Hunzestraten ineenvloeien. Het is daar huiselijk gezellig en de kok Rob kookt de sterren uit de hemel. Als je van klassiek mediterraan eten houdt is dit toch wel 'The place to be'. Voor twee personen en met 1 flesje wijn betaalden we laatst 80 euro, wat redelijk is voor zulk lekker eten.

Zaterdag 4 januari 2020

Elk jaar stuur ik een recept op rijm rond bij wijze van kerst-kaart. Dit jaar was het een recept voor komkommer in het zout.

[Kerstrecept2019]  Er kwamen allerlei leuke reacties op binnen, maar culinair de meest relevante was die van Sjoerd Scheenstra, verdienstelijk lid van de Cultaf. Ik geef zijn mailtje hieronder weer:

UPGRADEN VAN EEN KK

Beste Hans,

Nogmaals dank voor je recept! Om het jaar goed te beginnen heb ik er zoals gebruikelijk een beetje aan geknutseld om er een iets rijkere smaak aan te geven! Bovendien word het tijd dat je culinaire gezelschap bewust kennis gaat maken met de 5de smaak naast bitter zoet zuur en zout, Umami.  Japan heeft een rijke Umami cultuur! Talloze in Nederland dagelijks gebruikte producten zijn ook Umami! Proef maar een rijpe tomaat.  Aan je recept  zijn  door mij kwistig gezouten en bruin geroosterde pijnboompitjes toegevoegd en het sap van een limoen.  In plaats van gehakte ui zou ik fijn gesneden pijpuitjes doen en blaadjes Koriander en gembersiroop werkt goed !  ​

NB een Ramen van porcini bouillon met Umami producten die daarbij harmoniëren is een simpele methode om liefhebbers kennis te laten maken met de 5de smaak! Om  een extra dimensie aan het gerecht te geven: De combinatie van over goud/platina  gefilterde rijstwijn en enige lokale Geisha’s die zorgen dat de porseleinen kelkjes van de Kikkomannen gevuld blijven! De rijstwijn kan uit Hoorn komen en hoeft niet door een Umami hoogleraar te worden ingevlogen!

Tot zover onze vriend Sjoerd, die als het op bloemrijkheid van taal aankomt zich met menig dichter kan meten.

Nog 2 tips:

1) Op de markt in Groningen staat een groenteman (als U van de Grote markt komt de eerste kraam die u tegenkomt), die overschotpartijen probeert te slijten. Als U enig verstand van kwaliteit heeft ziet u zo of het waardevol is of niet, maar soms kunt u daar enorm scoren voor weinig geld. Maar pas op, er ligt ook allerlei troep tussen.

2) Op zaterdag staat trouwens niet ver van deze weldoener der mensheid een man die 40 soorten gedroogde bonen etc. verkoopt. Hij geeft bovendien goede adviezen. Probeert U bij hem eens de Beluga-linzen, een kleine zwarte lins die er uitziet als kaviaar en zeer smaakvol is.

Culinair en Proeverijen

Culinair en Proeverijen algemeen

Culinaire Blog

Bekijk de actuele berichten

Agenda - Culinair en Proeverijen

Nieuws - Culinair en Proeverijen

Let op, u bent niet ingelogd.
U ziet alleen de openbare pagina's.