Uurtje Cultuurtje: Klaas van Berkel Een pijnlijke geschiedenis. De Groningse universiteit onder Duitse bezetting

18 september 2021 16:00

Een pijnlijke geschiedenis. De Groningse universiteit onder Duitse bezetting.
Universiteiten hebben grote pretenties, maar als het er op aankomt, blijken ze uiterst kwetsbaar te zijn. Nooit is dat zo duidelijk geworden als tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen de Duitse bezetter de Nederlandse universiteiten langzaamaan probeerde gelijk te schakelen. Ook de Groningse universiteit toonde zich in die jaren niet op haar best. Of hebben de studenten met hun verzet tegen de anti-joodse maatregelen, hun ondergrondse activiteiten en hun boycot van de loyaliteitsverklaring de eer van de universiteit gered?

In 1988 werd Dr. Klaas van Berkel (1953), lid van o.a. de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, benoemd tot hoogleraar Geschiedenis na de Middeleeuwen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
In de historische wereld bekleedde en bekleedt hij verschillende functies. Zo was of is hij lid van diverse redacties, o.a. van het ‘Tijdschrift voor Geschiedenis’, de ‘Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden’ en ‘GeschiedenisMagazine’.
Sinds 2001 is hij voorzitter van de redactieraad van het Biografisch Woordenboek van Nederland (een project van het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis). Van Berkel werkt op dit moment aan het laatste deel van de driedelige geschiedenis van de RUG, vanaf de oprichting in 1614 tot de dag van nu en hij publiceerde in 2005 het boek ‘Academische Illusies’, over de RUG in oorlogstijd

Aanmelden voor deze lezing dient te geschieden via lezing@societeitdeharmonie.nl
Datum: 18 september 2021, aanvang 16.00u/De Harmonie

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl