uurtje cultuurtje: ‘Het wereldbeeld van Houellebecq’.   Remco Ekkers, neerlandicus, dichter

7 november 2020 16:00

7 november  ‘Het wereldbeeld van Houellebecq’.   Remco Ekkers, neerlandicus, dichter
Is de mens een overgangsfiguur afkomstig van de chaos en op weg in virtuele vorm naar een onbekende toekomst?
In het werk van Michel Houellebecq vinden we een perfect beeld van de wereld zoals Kinneging die beschrijft in zijn boek ‘De onzichtbare maat’. Verlichting en Romantiek hebben naar zijn oordeel een maatschappij gecreëerd waarin hedonisme, consumentisme, egoïsme en doelloosheid heersen. In de boeken van Houellebecq vinden we een dystopisch beeld van onze westerse wereld.
Menselijke handelingen  zijn even vrij en van zin ontbloot als de vrije bewegingen van elementaire deeltjes. Goed, kwaad, moraal? Niets dan victoriaanse fabeltjes.
In "Platform" denkt Michel:" Ik ben net zo vrij als een stofzuiger". Het menselijk handelen is gedetermineerd in zijn basisprincipes en in elke individuele handeling.
Een vrije wil? Die bestaat maar heel beperkt. We zijn machines met een bewustzijn. Er bestaat geen uniek menselijk zelf.
Als de geslachtsdrift is uitgedoofd, Is de ware kern van het leven verbruikt.
Dat  lijkt me onzin. Er is zoveel meer dan geslachtsdrift. Er is liefde, schoonheid, empathie, nieuwsgierigheid, ambitie.
Ik wijs het pessimistisch wereldbeeld van Houellebecq af, maar op grond waarvan? Zijn analyse is rationeel; mijn afwijzing is emotioneel.

Remco Ekkers (Bergen, 1941) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Groningen, doceerde letterkunde aan de Noordelijke Hogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen.   Zijn eerste poëziebundel Buurman verscheen in 1979; er volgden meer dan tien bundels. Naast werk voor volwassenen verschenen er tussen 1984 en 2004 negen kinderboeken en -bundels. Daarnaast verschenen er prozawerken en vertalingen en bewerkingen.

graag aanmelden via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen door w.hooijer@home.nl