Leeskring Sociale Filosofie

2 november 2020 20:00 21:45

Aanvang 20.00 uur in het Souterrain.

Er is nog plaats voor enthousiaste mensen. Belangstellenden zijn ook welkom om onze leeskring een keer te komen proeven. Op 2 november bespreken we het nieuwe boek van Philipp Blom: “Het Grote WereldToneel. Over de kracht van de verbeelding in Crisistijd”. Uitgeverij De Bezige Bij, 2020 (142 pag.)

In onze kring lezen we boeken over de belangrijke vraagstukken van onze tijd. Harari, wiens boeken we het afgelopen jaar hebben gelezen, somt ze op; wapenwedloop (m.n. nucleaire wapens), uitputting van de aarde (klimaatverandering en opsouperen van de natuurlijke bronnen), en technologie( (m.n. Artificial Intelligence en biomedische engineering). Daarnaast de wereldwijd groeiende tegenstelling rijk – arm, migratie en het afnemen van de biodiversiteit. En -last but not least-  natuurlijk de Covid-19 pandemie.

Deze vraagstukken dwingen ons keuzes te maken voor de toekomst van ons en  onze (klein)kinderen. Welke?  En hoe gaan we dat doen?  Door middel van internationale samenwerking?  Zetten we een gigantische muur en opgehoogde dijken om ons land heen en een koepel er over? Wat zijn de (on)mogelijkheden van de liberale democratie? Welke gevolgen hebben mogelijke oplossingen of juist het uitblijven daarvan voor onze samenleving en ons eigen leven als individu? Wat vinden de schrijvers? En welke keuzes maken de diverse politieke partijen (in Maart 2021 weer verkiezingen!)?

Iedereen die komt, leden en belangstellenden moeten zich aanmelden bij Ben Boog (vanwege de coronamaatregelen).

Contact: Ben Boog, tel.: 06-30421578 ; Email: bboog2@home.nl

Rubriek: Algemeen, Literatuur, Leeskring door Otto Krol