Landschapstafel : de Hunze

27 augustus 2020 10:30 14:00

Op donderdag 27 augustus zullen we weer op stap gaan.
Deze keer gaan we de oeroude kronkelende rivier de Hunze ontdekken, althans de oorsprong ervan die in Drenthe ligt. Later zullen we deze rivier in Groningen nog een keer bezoeken.
Net zoals we eerder bij het Peizerdiep en de Drentsche Aa hebben gezien, watert het hooggelegen Drenthe vanaf het Drents Plateau via drie stromen af naar de Waddenzee, deze derde belangrijke afwatering heet de Hunze, een stroomgebied ten oosten en noorden van de Hondsrug.
Uko Vegter, medewerker bij Het Drentse Landschap en kenner van de Hunze, neemt ons mee op een wandeling naar “Tussenwater”, één van de grotere en nieuwere projecten waarmee de -in de jaren zestig rechtgetrokken- stroom weer in oude bochten terug gelegd is. Daarmee is een groot overstromingsmoeras ontstaan waarbij ook waterwinning voor de drinkwatervoorziening van Drenthe een rol speelt.

Het programmais als volgt:

We gaan op eigen gelegenheid naar café’t Keerpunt in Spijkerboor(idem als bij de trip naar de Veenkoloniën).

10.30 uur: koffie met iets lekkers en een inleiding door Uko Vegter

11.15 uur: per auto naar het project Tussenwater

Rondwandeling van ongeveer 1 uur onder leiding van Uko Vegter

Rond 12.30 à13.00 uur terug in Spijkerboor, alwaar facultatief van een lunch genoten kan worden (op eigen kosten).

14.00 uur: einde programma

NB: neem goed schoeisel mee, het kan in Tussenwater vochtig zijn, hoewel we grotendeels over een kade lopen

Ondanks de ruitijd voor vogels in augustus, kan er soms genoten worden van lepelaars en andere vliegende vrienden: neem een verrekijker mee.

Opgave voor deze excursie kan via landschapstafel@societeitdeharmonie.nl

Wilt u daarbij aangeven of u blijft lunchen?

Rubriek: Algemeen, Landschap door w.hooijer@home.nl