Landschapstafel: de Hunze 2

11 juni 2021 13:00

Landschapstafel: de Hunze 2

Op vrijdag 11 juni zullen we weer op stap gaan.Na het bezoek vorig jaar aan het Drentse deel van de oeroude kronkelende rivier de Hunze, gaan we deze keer het vervolg ontdekken, in de Stad Groningen, een zoektocht naar wat er nog van over is.Net zoals we eerder bij het Peizerdiep en de Drentsche Aa hebben gezien, watert het hooggelegen Drenthe vanaf het Drents Plateau via drie stromen af naar de Waddenzee, deze derde belangrijke afwatering heet de Hunze, een stroomgebied ten oosten en noorden van de Hondsrug.Marco Glastra, directeur van Stichting Het Groninger Landschap en kenner van de Hunze, neemt ons mee op een fietstocht langs de Hunze aan de randen van de Stad.
We gaan op eigen gelegenheid (op de fiets, of met de fiets op de auto) naar het bezoekerscentrum Reitdiep van de stichting, ten noorden van het dorp Noorderhogebrug, waar de Hunze de stad verlaat richting het Wad, en we fietsen naar waar hij de stad binnenkomt, bij de Stainkoel’n, stroomopwaarts dus. Adres: Wolddijk 103, 9738 AD Groningen.

Het programma is als volgt:
13.00 uur: verzamelen bij het bezoekerscentrum Reitdiep, welkom door Marco Glastra namens Stichting Het Groninger Landschap.  We kunnen daar een kijkje nemen en Marco zal het een en ander over het werk van de stichting vertellen

13.15 uur: op de fiets langs de diverse zichtbare delen van de Hunze in het noordoostelijke deel van de stad, inclusief het prachtige deel van de rivier binnen het gebied Euvelgunne.

Rond 14.30 à 15.00 uur een pauze bij de voormalige boerderij van Ties Dijkhuis, de ‘laatste boer van Euvelgunne’. Iedereen kan zelf een eventuele versnapering meenemen!
16.00 uur: einde programma (een ieder kan op eigen houtje terugfietsen naar huis of uiteraard naar de startplaats als je met de auto bent).

Opgave voor deze excursie kan via landschapstafel@societeitdeharmonie.nl

NB 1: bij slecht weer verplaatsen we de excursie naar een latere datum

NB 2: er is bij het startpunt een toiletvoorziening, daarna niet meer!

NB 3: Groninger Landschap biedt deze excursie gratis aan, maar: een donatie voor de aankoop van enkele km2’s grond voor weidevogels in het Natuurfonds van het Groninger Landschap is zeer welkom (zie hun website).

NB 4: het maximum aantal deelnemers is 15, bij meer aanmeldingen kunnen we de excursie een tweede keerorganiseren.

NB 5: de Stichting Beeldlijn heeft enkele jaren geleden over de (inmiddels overleden) ‘laatste boer van Euvelgunne’ een mooie documentaire film gemaakt die we hopelijk binnenkort als we ook weer binnen-activiteiten mogen organiseren, zullen vertonen in de grote zaal van de Harmonie.

Rubriek: Algemeen, Landschap door w.hooijer@home.nl