foto

Het koninklijke Berlijn - Stad onder de Hohenzollern Michiel Hagdorn

14 mei 2022 16:00

Het koninklijke Berlijn - Stad onder de Hohenzollern

Behalve sporen van de twintigste-eeuwse geschiedenis bevat Berlijn vele historische bezienswaardigheden uit de tijd van de Hohenzollern: de Brandenburgse keurvorsten, Pruisische koningen en uiteindelijk Duitse keizers die ruim vijf eeuwen hun stempel op de stad hebben gedrukt.
Wat heeft de Brandenburger Tor te betekenen? Wat is de oorsprong van het kolossale Berliner Schloss, dat onlangs is herbouwd? En wat beduidt het stadswapen van Berlijn? Wie het antwoord op zulke vragen weet, kan meer genieten bij een bezoek aan de stad. In zijn lezing ‘Het koninklijke Berlijn’ gaat Michiel Hagdorn in op historische aspecten van Berlijn, met veel beeldmateriaal: centraal staat het Berlijnse Hohenzollern-verleden dat nog altijd zichtbaar is in de stad.

Michiel Hagdorn geeft sinds jaren cursussen en lezingen over Duitse literatuur, muziek- en cultuurgeschiedenis, onder meer aan het HOVO (Hoger Onderwijs Voor Ouderen). Eerder hield hij voor de Harmonie lezingen over o.a. Johann Wolfgang von Goethe, liederen van Schubert, Bertolt Brechts ‘Dreigroschenoper’ en de geschiedenis van ‘Weimar, symbool van de Duitse Geist’. In september-oktober organiseert hij een culturele reis naar Berlijn en Potsdam; informatie op zijn website: www.michielhagdorn.nl.

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl