1e42ccdf-bc25-4b46-8ccf-19bea15fa590
3b6fcd7a-a3df-4f29-8860-6988831b7e07

Hans Goedkoop over biografie Renate Rubinstein

24 mei 2022 20:00

Op dinsdag 24 mei organiseert Sociëteit de Harmonie in samenwerking met Godert Walter een avond met historicus, literatuurcriticus en presentator Hans Goedkoop over zijn onlangs verschenen biografische schets van de jeugd van Renate Rubinstein: Vaderskind. Binnenkort maken we bekend door wie Hans Goedkoop zal worden geïnterviewd. De avond vindt plaats bij Societeit de Harmonie, Kreupelstraat 10, Groningen. De toegang bedraagt 5 euro (voor Harmonieleden gratis).
Aanmelden bij: boekpresentatie@societeitdeharmonie.nl

'Vaderskind' ontrafelt de geschiedenis van een immigrantenmeisje met een joodse vader. Tomeloos slim en onheilspellend gevoelig. Angstig zonder dat ze weet waarvoor. Haar wordt niet veel verteld over de wereld, kinderjaren horen onbezorgd te zijn, maar gaandeweg dwingt ze zichzelf te leren kijken. Ook naar wat geen mens wil zien. Met zeldzame precisie en nabijheid tekent 'Vaderskind' een meisje dat in een verwoestende tijd het fundament legt van een een schrijverschap.

Als eerste columnist van Nederland, nooit overtroffen, schreef Renate Rubinstein over alles wat de tijd haar aandroeg, van het zelfbedrog der ideologieen tot de zang van de wielewaal. Wie zat het verleden ooit zo op de huid? Maar soms breekt daar in losse zinnen een verleden doorheen. Kinderjaren in Berlijn, een vlucht naar Amsterdam, nee Londen, toch weer Amsterdam. Dan op een ochtend uniformen op de trap en een belofte die een leven lang naklinkt. 'Der Vati kommt bald wieder'.

Rubriek: Algemeen, Literatuur, Boekpresentatie door Ellen Brand