Foto "Vallei van de Durance in Zuid-Frankrijk"

Uurtje Cultuurtje: Hannibal in de Alpen, een puzzel uit de Oudheid

17 februari 2024 16:00

De vraag waar de Karthaagse veldheer Hannibal met zijn soldaten en de fameuze olifanten over de Alpen is getrokken, is totaal niet belangrijk. De vraag is bovendien niet te beantwoorden omdat de informatie uit onze bronnen te gering en te onduidelijk is. Er zijn desondanks verbijsterend veel publicaties aan het non-probleem gewijd. Sommige daarvan hadden nooit gepubliceerd mogen worden. Desondanks is het een leuk thema, aangezien het bruikbaar is om een breed assortiment uit het arsenaal van oudheidkundige methoden te illustreren: van tekstkritiek tot bodembiologie, van hydrologie tot bronkritiek, het komt allemaal aan bod.

Jona Lendering (1964) is oudheidkundige. Hij beheert de website Livius.org, werkt als reisleider en als docent, doet journalistiek werk en blogt dagelijks over de oude wereld op MainzerBeobachter.com. Hij is ook de auteur van Hannibal in de Alpen (2022), dat met Bedrieglijk echt (2020) een tweeluik vormt over onvoldoende samenwerkende oudheidkundige vakgebieden. Lendering woont in Amsterdam.

Uurtje Cultuurtje begint om 16u. Toegang voor leden is gratis, niet-leden betalen € 5 entree.

Aanmelden graag via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl