Schermafbeelding 2022-11-10 om 14.35.23

Geen stijl. Een rijkere architectuurgeschiedenis

26 november 2022

Geen stijl. Een rijkere architectuurgeschiedenis

Tot op de dag van vandaag beschrijven overzichtswerken de ontwikkeling van de architectuur aan de hand van de bouwstijlen. Sieger Vreeling pleit voor een meer inclusieve benadering in zijn proefschrift Geen stijl. Hij biedt een kijkje achter de gevel van de Nederlandse architectuur rond 1900. Groningen komt ook aan bod. Rond de eeuwwisseling vond hier een kleine bouwexplosie plaats van universitaire laboratoria die aan zeer specifieke eisen moesten voldoen. Het natuurkundig laboratorium, bijvoorbeeld, moest voor metingen geheel vrij van ijzer zijn. In 1903 werd het nieuwe academisch ziekenhuis van Groningen geopend. De bouwkosten waren het dubbele van de begroting van bijna een miljoen gulden, onder andere vanwege de kostbare technische installaties. De laboratoria en het ziekenhuis zijn voorbeelden voor een rijkere architectuurgeschiedenis, een met aandacht voor functionaliteit, bouwtechniek en organisatie.

Over de spreker:

Sieger Vreeling studeerde bouwkunde aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en architectuur- en stedenbouwgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is in 2019 bij Wessel Krul en Auke van der Woud gepromoveerd en werkt nu bij het Universiteitsmuseum Groningen.

U bent van harte welkom.Voor leden van de Harmonie zijn de lezingen gratis, niet leden betalen 5 euro per lezing.

Aanmelding is noodzakelijk, via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl