62447c35-ec7a-4bdc-837c-6a73afb9aa9b

De Hongaarse Revolutie opnieuw beschouwd, door Nicolaas Kraft van Ermel

28 januari 2023 16:00

Toen in november 1956 het Sovjetleger Hongarije binnenviel, luidde de laatste oproep die op de Hongaarse Radio te horen was: “Wij gaan sterven voor Hongarije en voor Europa”.

De gebeurtenissen van de Hongaarse revolutie blijven tot de dag van vandaag relevant. Ze worden politiek gebruikt door de Hongaarse premier Viktor Orbán voor zijn Eurosceptische beleid. Tegelijkertijd is voor een deel van de Hongaarse bevolking de herinnering aan 1956 een reden om argwanend te kijken naar Orbáns afhoudende positie ten opzichte van steun aan buurland Oekraïne in de oorlog die daar door Rusland ontketend is.

Het hedendaagse belang van de Hongaarse Revolutie is ook gelegen in de bredere Hongaarse geschiedenis. Hongarije is altijd een land geweest met een ingewikkelde geschiedenis: half in en half buiten Europa. Een traditie die terug valt te voeren op Hongaars verzet tegen buitenlands opgelegd gezag: eerst de Habsburgers, daarna de Sovjet-Communisten.

In deze lezing gaat Nicolaas Kraft van Ermel in op die diepere betekenis van de Hongaarse revolutie "we zullen erachter komen dat het véél verder gaat dan een simpele anti-Communistische opstand en niet begrepen kan worden zonder de context van de Hongaarse geschiedenis".

dr. N.A. (Nicolaas) Kraft van Ermel is docent Geschiedenis aan de RUG en staflid van het Nederland-Rusland Centrum. Zijn expertise bestaat o.a. uit contemporaine geschiedenis van Rusland, van Oekraïne en van Polen. Hij gaf al eerder boeiende lezingen voor het publiek van De Harmonie.

U bent van harte welkom. Voor leden van de Harmonie is de toegang gratis, niet leden betalen 5 euro. Opgeven voor deze lezing via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Uurtje cultuurtje door Ellen Brand