Cees Tempelman over zelfbeeld, identiteit en zelfbeleving. Deze lezing gaat niet door.

8 april 2024 20:00

De lezing van Cees Tempelman wordt tot nader order uitgesteld

In het kader van 'leden voor leden' houdt Cees Tempelman een lezing  over de onderwerpen “zelfbeeld, identiteit en zelfbeleving”. Met deze thematiek houdt hij zich al zijn hele professionele leven bezig en heeft daar ook over gepubliceerd. In de lezing gaat hij in op de verschillende kernbegrippen, de totstandkoming en de ontwikkeling van het zelfbeeld tijdens de levensloop, de structuur en de bouwstenen van het zelfbeeld, positieve en negatieve zelfbeelden, verschillende identiteitsproblemen en een drietal benaderingen om van een negatief naar een positief zelfbeeld te komen.

Bij het zelfbeeld gaat het om het subjectieve antwoord van het individu op de vraag “Wie ben ik?”, het geheel van opvattingen, ideeën die ieder mens over zichzelf heeft. Het ruimere begrip zelfbeleving heeft betrekking op het geheel van cognities, oordelen, gevoelens omtrent de eigen persoon, de eigen lichamelijkheid en de eigen persoonlijkheid. Een belangrijk aspect aan de zelfbeleving is de kwaliteit van leven zoals mensen die ervaren. Een ander aspect is het lichaamsbeeld, de perceptie van de eigen lichamelijkheid en de gedachten en gevoelens die daarbij een rol spelen.

Het zelfbeeld ontwikkelt zich vanaf de kindertijd en gaat het hele leven door. Verwachtingen en oordelen van anderen hebben een grote invloed. Hierdoor kan het zelfbeeld zowel een positieve als een negatieve lading krijgen maar een zelfbeeld kan ook eenzijdig zijn. Qua structuur kan een zelfbeeld bestaan uit vele honderden bouwstenen die kunnen variëren naar hun mate van centraliteit en waardering. Centrale bouwstenen worden als zeer nabij de kern van de persoon, het eigen ik, ervaren maar kunnen daarbij als meer of minder positief of negatief beleefd worden.

Gekoppeld aan een verstoord of onevenwichtig zelfbeeld kunnen zich verschillende identiteitsproblemen ontwikkelen waarbij een negatief zelfbeeld een van de meest voorkomende is. In onze huidige cultuur zijn inmiddels vele benaderingen ontstaan om dat soort problemen aan te pakken; op enkele daarvan wordt aan het eind van de lezing ingegaan.

Aanmelden graag op maandagavond@societeitdeharmonie.nl. Toegang voor leden gratis, niet-leden betalen € 5 entree.

Rubriek: Algemeen door Ellen Brand