image:title}

Onze voorzitter, Henk Vegter, is tevens voorzitter van het district Groningen-Drenthe van de KNBB, de Koninklijke Nederlandse Biljartbond. In die hoedanigheid schreef hij bijgaand bericht aan de biljarters in het district.

Bericht uit uw districtsbestuur van de KNBB

20 december 2018

Hoezo gaat het niet goed met de biljartsport in Groningen en Drenthe?

Om de proef op de som te nemen, speel ik vanaf dit seizoen vanuit mijn eigen club BC De Harmonie in de dag-competitie van ons district. En na een paar maanden overdag de sportieve degens gekruist te hebben, kan ik met volle overtuiging melden: er blijkt naast de teams en PK’s zoals ik ze al jaren ken, nog een tweede biljartwereld in ons district waar met evenveel passie en met meer dan 200 biljarters (!) wekelijks gestreden wordt op het groene laken. Daaraan deelnemend kom ik bovendien op plekken waarvan ik niet kon vermoeden dat er met zoveel toewijding gebiljart wordt. Chapeau voor OBV.

Maar is dat dan geen bejaardenvereniging die Ouderen-Biljart-Vereniging, hoor ik u zeggen. Ja, in zekere zin geldt dat en het is onderwerp van gesprek onderling. Zoals ik op onze ledenvergadering van 25 april al meldde: ik zie grote toekomst voor het biljart als het zich toelegt op de doelgroep 50+. Ik neem mezelf maar als voorbeeld. Waar ik 40 jaar geleden de halve marathon in 5 kwartier afwerkte, ben ik nu blij als ik dat met mijn 66 jaar in twee uren kan doen. Ik onderhoud nog steeds mijn hardlopen, maar de ambitie er beter in te worden heb ik al decennia geleden achter me gelaten,

Nu ik, weliswaar in de AOW maar nog volop aan het werk, toch meer biljarttijd heb dan eerder en me ook nog wat meer toeleg op de verbetering van mijn techniek, groei ik nog weer verder in mijn keuvaardigheid. Dat lijkt me niet niveau afhankelijk maar eerder een basisgegeven van de biljartsport: oefening baart kunst. In elk geval veel langer dan in andere sporten. Dat je daarbij nog verder ontwikkelt bij een gerichte training en een beetje goede begeleiding spreekt voor zich.

Ouderenbiljartvereniging OBV

Maar dan ‘de ouderenbiljartvereniging’. Tja, ik ben maar eerlijk, de naam vind ik een ramp. Bovendien, àls je dan doordringt tot de landelijke finales, mag je niet eens onder de naam van je eigen cluppie uitkomen maar moet je je tooien met deze bejaardentitel. Mooi dat de OBV open staat voor het gesprek hierover. In de komende maanden gaan we in afstemming met de landelijk KNBB kijken hoe we de samenwerking tussen beide varianten in ons district, dag en avond, beter kunnen vormgeven.

Het ergste vind ik overigens collega avondbiljarters die zich minachtend uitlaten over deze dagcompetitie. Kijk naar het bridge zou ik zeggen. Waar vroeger de toppers alleen ’s avonds en in het weekend optraden zie je die tegenwoordig ook overdag aan het werk. Ik garandeer u een belangrijk deel van onze toekomst ligt in de dag-competitie en de samenwerking tussen ons beiden.

Maar is dit nu de enige reden waarom ik het negatieve beeld over de ontwikkeling van het biljart in ons district niet herken? Helemaal niet! Ons experiment voor de PK’s Gemengd Kader met 4 in plaats van 6 wedstrijden was een groot succes, ik kan erover meespreken: niet meer na enen thuis. Zo houd ik er nog jaren plezier in. Niet meer na enen thuis. De kader (koppel-)competitie die we samen met Friesland en Zwolle e.o. opzetten kent een geweldige inschrijving van 10 teams. Ook de deelname aan al die open toernooien is weer groot.

Graag beveel ik in dat kader 2 topevenementen in uw aandacht aan. Op 15 mei wordt het TOP8  Mastertoernooi bij BV Het Achterdeel vergezeld van een fantastische demonstratiepartij door onze beide wereldkampioenen, Dick Jaspers en Therèse Klomphouwer. En ook het, wat mij betreft, mooiste biljarttoernooi hebben we naar ons district kunnen halen. Op 9 en 10 februari organiseert de Sociëteit De Harmonie in Groningen de Nationale Finale Bandstoten Groot Ereklasse. Met toppers als Jean Paul de Bruijn echt iets om naar uit te zien en een opsteker voor onze sport. U bent er welkom.

Maar terzake. Over onze PK’s:

We hebben het verzet tegen de plannen van de KNBB om de PK-indeling drastisch te wijzigen moeten opgeven. We willen namelijk voor jullie de aansluiting met de gewestelijke en landelijke finales overeind houden. Het aantal klasses wordt teruggebracht van 16 naar 11, het wedstrijdseizoen beperkt tot 9 maanden en er wordt een intervalsysteem geïntroduceerd. De precieze indeling is nog onderwerp van gesprek binnen de sectie carambole. U kunt binnenkort nadere mededelingen hierover van onze PK- wedstrijdleider tegemoet zien.

Dat brengt mij direct bij het volgende. We hebben ook een groot probleem voor de boeg. Bert Schonewille, onze onvolprezen PK-wedstrijdleiders vindt het na 4 jaren organiseren tijd worden de viool aan een opvolger over te dragen. Hoe jammer ook, heel begrijpelijk. Daarom de grote vraag van mij aan u: help ons zoeken naar een opvolger vanaf de zomer 2019!

Ik wens u een mooie jaarwisseling en biljartpauze de komende weken.

Henk Vegter