Vaartocht Zuidlaardermeer

19 september 2024 11:00

Dit uitje is al volgeboekt. Je kunt je nog wel opgeven voor een herhaling hiervan op een nader te bepalen datum. Je krijgt zsm bericht over de nieuwe datum.

De Landschapstafel van sociëteit De Harmonie organiseert in samenwerking met Stichting Het Groninger Landschap een vaartocht over het Zuidlaardermeer.

We verzamelen  om 11 uur bij Paviljoen De Leine voor een kop koffie/thee, u aangeboden door de Harmonie. De gids van Het Groninger Landschap zal een korte uitleg geven over wat we gaan zien en horen vandaag. Met haar aan boord gaan we rond 11.30 het meer op.

We zullen een en ander leren over het landschap en het watersysteem van het Zuidlaardermeer en de rivier de Hunze (die we in andere Landschapstafel-excursies al van naderbij hebben bekeken),
ook de natuurwaarden komen uitgebreid aan bod: bevers en hun burchten, otters, zeearenden en de bijzondere witwangstern: het Zuidlaardermeer herbergt al deze dieren.We kunnen een korte wandeling maken in het gebied, ook voor een sanitaire stop.

Na afloop van de vaartocht die anderhalf tot twee uur in beslag neemt, kunnen we facultatief gaan lunchen in De Leine(op eigen kosten).

Praktische zaken voor deze uitstap:

- Paviljoen De Leine: Meerweg 6a, 9606 PP Kropswolde

- Kosten: € 6,00 te voldoen op bankrekeningnummer NL 44 INGB 0009104327 t.n.v. societeit de Harmonie, o.v.v. Zuidlaardermeer

- Vergeet niet je verrekijker mee te nemen!

- Bij slecht weer gaat de excursie niet door en wordt naar een later tijdstip verplaatst

- We kunnen naar de Leine fietsen, vanaf de Harmonie is dat ongeveer vijf kwartier, we vertrekken om 9.45 uur

- Voor degenen die met de auto komen: er is voldoende parkeergelegenheid bij De Leine

- Bij opgave graag vermelden of u wel of niet gaat lunchen na afloop.

- Het maximum aantal deelnemers is 22 personen, bij meer dan de helft daarvan aan extra opgaven zullen we een tweede tocht proberen te organiseren.

Opgave als gebruikelijk op: landschapstafel@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Landschap door Ellen Brand