Afb-sandrina bokhorst in rome

Uurtje Cultuurtje. Een wandeling door Rome: de eeuwige stad in actuele thema’s door Sandrina Bokhorst

28 september 2024 16:00

Sandrina Bokhorst laat u Rome op een bijzondere manier zien door moderne vragen aan eeuwenoude monumenten te stellen. Met die blik put ze uit de rijke verhalen-schatkist van Rome’s eeuwige geschiedenis. We doorkruisen de stad van het machtige Colosseum tot nederige pelgrimsgraven, van adellijk piazza Navona tot gemoedelijk piazza Testaccio, van het mannenmonument Vittoriano tot de vrouwenheuvel Aventijn, van de tempel van de hoop tot het Laatste Oordeel. Highlights of buiten de gebaande paden: steeds is de vraag bij de historische verhalen en plekken: wat zegt het ons nu vandaag de dag? Hoe kunnen wij inspiratie halen uit het verleden? Rome daagt uit tot reflectie, en dat wil Sandrina Bokhorst in deze levendige presentatie laten zien.

Historica Sandrina Bokhorst (1963) woont in Rome én in Nederland. Als verhalenverteller maakte ze met rondleidingen en lezingen al een groot publiek enthousiast voor haar stad. De afgelopen jaren zocht ze steeds naar thema’s die aansluiten bij de vragen van het hedendaags publiek. Deze benadering paste ze ook toe in haar boek en haar bedrijf ‘Persoonlijk Rome’. Daarvoor werkte ze vele jaren als communicatieadviseur maar de liefde voor geschiedenis en Rome voerde haar weer terug naar de Eeuwige stad.

Alle UC-lezingen duren ongeveer een uur. Opgeven voor deze lezing (gratis voor leden, € 5 entree voor niet-leden) via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Uurtje cultuurtje door Ellen Brand