Cano-ostinato

Luistertafel 6 november

6 november 2024 10:30 12:30

De Luistertafel van 6 november staat in het teken van Minimal Music en de Canto Ostinato van Simeon Ten Holt (concert vrijdag 15 november in De Oosterpoort).

Minimal Music komt voort uit de Downtown Music uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Yoko Ono organiseerde 'downtown' concerten in haar appartement Chambers Street 112 in Manhattan, als reactie tegen de 'uptown' concerten in de grote zalen van New York. Experimentele muziek waarin alles kon, onder andere geinspireerd door Oosterse filosofieën. La Monte Young, Steve Reich en Philip Glass vonden hun eigen stijl, met veel herhalingen, lang aangehouden tonen, minimale wijzigingen en vrijheid voor de uitvoerenden. Simeon ten Holt gebruikt deze technieken in zijn Canto Ostinato en heeft met het werk inmiddels een miljoenenpubliek bereikt. Tijdens de Luistertafel reizen we van Yoko Ono via Steve Reich en Philip Glass naar Bergen, Noord-Holland, waar Simeon ten Holt in 1979 zijn Canto voltooide.

De kortingscode van 10% voor dit concert is VriendenHarmonie. Vul deze code in bij het bestellen van kaarten op de site van Spot.

Kom je naar de Luistertafel, geef je dan op via luistertafel.klassiek@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Kunst & Cultuur, Klassieke muziek door Yvonne van den Berg