Zauberberg-eerste druk

Eeuwfeest: ‘Der Zauberberg van Thomas Mann’

20 november 2024 19:30

Vandaag, 20 november, is het honderd jaar geleden dat Der Zauberberg, de grote roman van Thomas Mann, werd gepubliceerd. In tal van Duitse steden, van Lübeck tot München en van Bonn tot Berlijn, wordt dit eeuwfeest herdacht en gevierd met lezingen en artikelen in tijdschriften. En dat gebeurt ook in Groningen, tijdens een culturele avond die wij samen met boekhandel Godert Walter organiseren.

Op het programma staan twee inleidingen, door schrijver en redacteur Anton Brand en door Ton Kee, lid van de wekelijkse Boekentafel van Godert Walter en voorheen onder meer verbonden aan de Academie Minerva en het UMCG. Beiden zijn ware Thomas Mann-adepten, en door het lezen en herlezen van zijn oeuvre meegezogen in de rijke geschiedenis van de amazing family Mann, een geschiedenis die een Jahrhundert omvat.

In zijn inleiding staat Anton Brand stil bij de biografie en de bibliografie van Thomas Mann (1875-1955) – zijn afkomst, zijn werk, de huizen waar hij woonde en schreef, zijn huwelijk en zijn zes briljante kinderen, zijn politieke ontwikkeling en emigratie uit Duitsland naar Zwitserland en later de Verenigde Staten, zijn terugkeer naar Europa en, na zijn dood, de almaar voortdurende receptie van en waardering voor zijn romans en essays. In 1929 werd hij onderscheiden met de Nobelprijs voor Literatuur voor de roman Buddenbrooks (1901), maar wie denkt bij het horen van zijn naam niet minstens ook aan Der Tod in Venedig, Der Zauberberg, Lotte in Weimar, Joseph und seine Brüder of Doktor Faustus…

Ton Kee neemt ons gehoor tijdens dit eeuwfeest mee door Der Zauberberg, de roman waaraan Thomas Mann in 1913 begon – na een bezoek aan zijn vrouw Katia Mann-Pringsheim in een sanatorium in Davos – maar die hij tijdens de Eerste Wereldoorlog terzijde legde om het boek pas in 1924 te voltooien. Hoofdpersoon Hans Castorp denkt dat zijn bezoek aan het sanatorium waar zijn neef Joachim Ziemszen verblijft drie weken zal duren, maar het worden zeven jaar – tot aan het uitbreken van de Groote Oorlog. Der Zauberberg is een klassieke Bildungsroman, waarin we kennismaken met een bont gezelschap sanatoriumbewoners dat de auteur volop aanleiding geeft tot rake karakterologische waarnemingen en tot filosofische beschouwingenover tijd en leven.

Locatie: Societeit de Harmonie, Kreupelstraat 10, Groningen

Opgeven voor deze avond via boekpresentatie@societeitdeharmonie.nl

Niet-leden betalen € 5 entree, voor leden is deze lezing gratis.

Rubriek: Algemeen door Ellen Brand