“Fysica: Van klassiek naar kwantum” door Andrej Sarnatskiy

27 mei 2024 20:00

In het kader van 'voor leden door leden' houdt Andrej Sarnatskiy vandaag een lezing over fysica.

De kennis van de natuurwetenschappen wordt met de decennia groter. De natuur om ons heen wordt in steeds meer detail beschreven en de abstractie neemt toe. Hierdoor wordt het voor de leek lastig te begrijpen waar de wetenschappers zich mee bezig houden, laat staan over welk gereedschap zij beschikken. Ondertussen profiteren wij als samenleving van de toepassingen die uit hun onderzoek voortvloeit.
In de moderne natuurkunde is de kwantummechanica even onmisbaar als de relativiteitstheorie. Het combineren van beide theorieën in één kader lijkt een onmogelijke taak.

Mijn naam is Andrej Sarnatskiy en in deze lezing focus ik op de eerste door de ontwikkeling van kwantummechanica toe te lichten vanuit een historisch perspectief. Hiermee is het mogelijk om in een korte tijd ons klassieke wereldbeeld te contrasteren tegen het kwantumrijk. Tegelijkertijd maakt u kennis met de doorslaggevende experimenten die toendertijd de fundamenten van de fysica hebben opgeschud tot een ander paradigma.

Mijn achtergrond:
Aan de Rijksuniversiteit Groningen ben ik afgestudeerd in theoretische natuurkunde. In mijn afstudeerproject heb ik gewerkt met de LHCb groep. De LHCb is een van de vier grote detectoren/projecten op CERN (Mekka van de deeltjesfysica). Daar bevindt zich de grootste machine ter wereld, de LHC, die deeltjes tegen elkaar in versnelt en ons een kijkgat biedt tot de meest fundamentele deeltjes. Momenteel is mijn onderzoek gericht op de ontwikkeling van de detectoren van de toekomst.

Graag aanmelden via maandagavond@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen door Ellen Brand