Bommeltje

Biljarten is een sport met een hele lange geschiedenis en dus een rijk verleden. Als je meer over biljarten wilt weten, dan is de website van Peter van Bommel, www.bommeltje.nl, de informatiebron bij uitstek.

KNBB

De website van de Koninklijke Nederlandse Biljartbond biedt uiteraard ook veel informatie over het carambolebiljarten, inclusief het driebanden. Daarnaast kun je er allerhande informatie vinden over snooker en pool.

Kozoom

De echte biljartliefhebbers, die via internet live naar topbiljarten (met name driebanden) willen kijken, zouden een abonnement op Kozoom moeten nemen. Met grote regelmaat zijn de beste spelers ter wereld aan het werk te zien.

De Biljart Ballen

Veel biljartnieuws en vooral uitslagen en standen zijn te vinden in het blad 'De Biljart Ballen'. Er liggen altijd een paar recente exemplaren in de Sociëteit. Je kunt ze ook inzien op de sites: www.debiljartballen.nl en www.debiljartballen.be.

Video’s ter ondersteuning van de biljartles in de Harmonie

Onderstaande linkjes zijn resultaat van een spontane actie van enkele biljarters die les hebben van Wim Visser. Zij maken filmpjes, zodat je met de mobiele telefoon op de band van het biljart de oefeningen eenvoudig nog eens kunt doen.

Al doende ontstond het idee om straks ook filmpjes toe te voegen over hoe je moet kijken, instappen, aanleggen enzovoort. En de speloefeningen die in het boekje staan willen we compleet maken, met vermelding van de pagina met uitleg in het boekje. Dit is het begin.

Basisprincipes:

uitleg binnendoor of buitenom spelen

uitleg binnendoor rondspelen verzamelbal (spelfiguur 5)

uitleg voorbeeld achterlangs rondspelen verzamelstoot

steunstoot hoe hou je de hand aan de band.

Spelpatronen uit het Biljart Oefenboekje van Wim Visser:

driebander twee keer rond. Figuur 47, blz 166.

royale snijstoot def Zie ook oefening C5 blz 85.

Trucs, die niet in het boekje staan:

truc 1 doorstoot aan de band.

truc 2 bij doorstoot aan de band tussenbal wegduwen.

driebander die niet in boekje staat.