De filosofentafels gaan weer van start

Er wordt wat afgediscussieerd in Nederland, over van alles en nog wat. En in deze Corona-tijd ontbreekt het niet aan thema’s. Ook op TV vliegen mensen elkaar in de Haren over b.v. het nut van de anderhalve meter maatregel. En dan zie je dat er niet stil even wordt nagedacht over wat de ander beweert, maar dat een ieder slechts zit na te denken over wat hij of zij zelf straks zal zeggen. Er blijkt dan soms zelfs geen tijd om de ander te laten uitspreken.

Bij de filosofentafel gaat dat anders, in elk geval moet dat anders gaan.

Met elkaar nadenken en gedachten uitwisselen over zaken die er echt toe doen. Niet je verdiepen in het gedachtegoed van bekende filosofen, maar je zelf vragen durven stellen over achtergronden van je eigen meningen. En bereid zijn daarover door anderen bevraagd te worden. Erkennen dat je eigen meningen ook maar voorlopige meningen zijn waarover je je nog best eens mag afvragen of je argumenten wel zo deugen of wellicht onderkennen dat je mening wel erg vanuit je eigen verleden afkomstig is.

Iedereen heeft wel meningen over onderwerpen als maatschapelijke ongelijkheid, democratie, kunst, de rol van techniek, de media, de mens als sociaal wezen en ga zo maar door. Deze meningen zijn echter vaak niet zo heel goed onderbouwd en worden vaak ook aangepast aan de loop van het gesprek.

Er is kortom voldoende aanleiding om verder te gaan met onze filosofentafels.

Inschrijven voor deelname aan onze filosofentafels 2020/2021 kan alleen maar door je in te schrijven met een melding per e-mail aan j.p.van.de.sande@rug.nl. Daarbij kun je je voorkeur aangeven voor een van de vijf tafels. De eerste 4 groepen werken met de methode van het socratisch gesprek, de vijfde is wat losser en orienteert zich meer op de grote filosofen. Bijeenkomsten vinden steeds plaats in de tweede volle week van elke maand:

dinsdagmiddag                 15:00 uur (Cees Bolle ?; start 13 oktober)

woensdagmiddag              15:00 uur (Jan Drenth; start 14 oktober)

woensdagavond                 20:00 uur (Henk Vegter; start 14 oktober)

donderdagmiddag              15:00 uur (Cees Bolle; start 15 oktober)

vrijdagmiddag                     13:00 uur (Hans van de Sande; start 16 oktober)

De inschrijving stopt op 4 september 2021. Tijdens de startbijeenkomst op 16 september wordt de definitieve groepssamenstelling vastgesteld.

Nadere informatie zo nodig via  j.p.van.de.sande@rug.nl

Rubriek: Algemeen, Filosofie door J.P. van de Sande