Schermafbeelding 2021-10-03 om 14.17.40

Uurtje cultuurtje:Ronald Ohlsen Angst als goede raadgever bij Vestdijk.

9 oktober 2021 16:00

Ronald Ohlsen Angst als goede raadgever bij Vestdijk.  ‘Angst is bij Vestdijk de basso continuo van het hele werk’, schreef Maarten ’t Hart. Simon Vestdijk was gefascineerd door het thema angst. Hij wijdde er zelfs een proefschrift aan getiteld Het wezen van de angst. In al zijn romans is angst een drijfveer die de handelingen van de personages in meer of mindere mate bepaalt. Schrijver Ronald Ohlsen laat in zijn lezing zien op welke manier dat gebeurt aan de hand van twee romans die onlangs opnieuw werden uitgegeven: Terug tot Ina Damman en Een Alpenroman. Ronald Ohlsen schreef drie romans, twee dichtbundels, het essay 'Oliebollencabaret' en tal van verhalen en artikelen. Vlak voor het uitbreken van de coronapandemie verscheen zijn reisboek Uitzicht op de Bosporus. Sinds 2012 is hij medewerker van de literaire weblog Tzum. In 2005 en 2006 was hij stadsdichter van Groningen en in 2014 werd hem door de provincie Groningen het Belcampo Stipendium toegekend. Hij is verbonden als docent Nederlands aan de Rijksuniversiteit Groningen en als docent proza aan de Schrijversvakschool Groningen.

Opgave voor deze lezing via lezing@societeitdeharmonie.nl.

Rubriek: Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl