Uurtje cultuurtje:Jacob Jolij De Ziel en het Bewustzijn

30 oktober 2021 16:00

Wat is bewustzijn nou eigenlijk?
De vraag hoe het brein ons bewustzijn of misschien wel onze ziel voortbrengt is één van de laatste grote mysteries in de wetenschap. Met de komst van geavanceerde hersenscan-technieken in de jaren '90 hebben hersenonderzoekers grote stappen gemaakt in het begrip van het brein. Maar op die ene grote vraag - hoe komt bewustzijn tot stand - is nog steeds geen antwoord. Er wordt zelfs nog steeds geruzied over de vraag of dat bewustzijn vóór of achter in het brein gezocht moet worden.
Maar zoeken we wel op de goede plek? Is bewustzijn wel iets dat door het brein geproduceerd wordt? Komt bewustzijn misschien tot stand door onze interactie met de wereld? Of is bewustzijn een 'fundamentele' eigenschap van het universum en vormt ons bewustzijn een klein onderdeel van een groter kosmisch bewustzijn?

In deze voordracht gaat Jacob Jolij op zoek naar bewustzijn op plekken waar de meeste hersenwetenschappers en psychologen niet zoeken: in de natuurkunde, de filosofie en zelfs de parapsychologie. Wat kunnen we leren van 'alternatieve' en 'wazige' ideeën over bewustzijn? Een heleboel!

Dr Jacob Jolij (1979) is universitair docent filosofische en theoretische psychologie. Hij studeerde pscyhologie, filosofie, natuurkunde en wetenschapsdynamica aan de UvA, waar hij in 2009 promoveerde bij de groep van Victor Lamme op een proefschrift over visueel bewustzijn. Zijn expertise is bewustzijn, parapsychologie, experimentele filosofie en metafysica, open science, onderzoekstechnologie en methoden.

Aanmelden voor deze lezing dient te geschieden via lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Lezingen & cursussen door w.hooijer@home.nl