Stijn Arnoldussen
Cisterciënzer nonnenklooster Yesse

Uurtje cultuurtje: Stijn Arnoldussen Het Cisterciënser klooster van Jesse

2 oktober 2021 16:00

Uurtje Cultuurtje - 2 Oktober 16:00-17:00 – Harmonie (Kreupelstraat)

Armoe troef? Opgravingen naar het nonnenklooster Yesse te Haren…
Tussen Groningen en Haren was tussen 1215 en 1595 het Cisterciënzer nonnenklooster Yesse gelegen.
Van dit destijds indrukwekkende zelfstandige vrouwenklooster is bovengronds vrijwel niets meer bewaard.
Juist daarom zijn studenten archeologie van de Rijksuniversiteit Groningen al sinds 2017 bezig met opgravingen van de resten van het klooster.
Hiermee kan zowel over de aanblik van het klooster, de grootte en de dagelijkse bezigheden van de mensen binnen de clausuur het nodige worden verteld.

In deze presentatie gaat Stijn Arnoldussen in op de werkwijze en resultaten van dit archeologische onderzoek. Centraal staan de vragen naar de inrichting van het kloostergoed, het monastieke leven en de overige bezigheden van het klooster. Is het mogelijk om de bewoningsgeschiedenis van deze zandkop ten zuiden van de stad te ontrafelen?
Stijn Arnoldussen is Universitair Hoofddocent Late Prehistorie bij het Groninger Instituut voor Archeologie (GIA) van de Rijksuniversiteit Groningen.
Zijn onderzoek spitst zich toe op de geschiedenis van het agrarisch cultuurlandschap in de periode 3000 v. Chr. tot en met de Romeinse Tijd.
Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de veldwerkopleiding van de archeologie studenten. In die rol geeft hij sinds 2017 leiding aan het archeologische veldwerk te Yesse.

opgave via  lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen, Lezingen & cursussen, Uurtje cultuurtje door w.hooijer@home.nl