uurtje cultuurtje:  HUUB WIJFJES OVER DE GESCHIEDENIS VAN DE RADIO

14 november 2020

Lezing door Huub Wijfjes, mediahistoricus bij de RUG
Vorig jaar, op 6 november 2019, vierde Nederland het honderdjarig bestaan van radio. Wereldwijd zijn er vele beweringen over welk land dat eeuwfeest mag  vieren, maar Nederland heeft de beste papieren. Dat vindt althans Huub Wijfjes, die bij die gelegenheid ook een boek presenteerde: De Radio, een cultuurgeschiedenis. Dat beantwoordt niet alleen de vraag of Nederland inderdaad het eerste land ter wereld is geweest dat met radio begon. Maar ook wie de radio uitvond en de daarmee verbonden de vraag wat radio nu eigenlijk is. Het is niet alleen een technologie, maar vooral ook een sociaal medium dat heel veel doet met menselijk gedrag en smaak. Vanuit die vaststelling komen automatisch vragen op over de betekenis van radio in 100 jaar. Het is duidelijk dat het medium heel erg belangrijk is geweest: voor de muziekcultuur, voor het nieuws en voor het bestaan van omroepen met een herkenbare (soms ook minder herkenbare…) identiteit. Maar is dat nog steeds zo en heeft de radio nog wel toekomst?

Huub Wijfjes is hoogleraar Geschiedenis van Radio en Televisie aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoeker en hoofddocent aan de afdeling Mediastudies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceerde 14 boeken en vele artikelen over geschiedenis en actualiteit van media en journalistiek. Hij levert zeer regelmatig commentaar op ontwikkelingen in de media, ook in het Noorden via RTV Noord, OOG en de dagbladen.

Bij elke lezing en activiteit is het -in verband met Corona-verplicht je aan te melden; dat kan via het linkje lezing@societeitdeharmonie.nl

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl