Landschapstafel excursie

23 september 2021 10:30

Landschapstafel: Hunze 3/Zuidlaardermeer

Op donderdag 23 september gaat onze volgende uitstap naar het Zuidlaardermeer, waar we omheen fietsen.
Het meer is ontstaan vanuit de door ons al eerder bestudeerde oer rivier de Hunze die haar water niet voldoende kon afvoeren naar de Waddenzee en dus ‘uit haar voegen barstte’.
Over dat ontstaan en over de huidige situatie van het meer wordt ons van alles verteld door drie gidsen van het Groninger Landschap, die met ons mee fietsen.

Het programma:

*We starten om 10.30 uur in Onnen bij Dorpshuis De Tiehof, Bakkerweg 4, 9755 PM Onnen
Je kunt daarheen fietsen (eventueel in een groep voor wie dat wil) of met de fiets op de auto.
*Koffie drinken we in de Tiehof en we krijgen daar uitleg over het meer. Vervolgens stappen we op de fiets naar het gemaal waar we de in het landschap nog zichtbare oude meanders van de Hunze kunnen zien.
*De tocht gaat via de Oostpolder naar het pontje in het Drentse Diep, waar we onszelf zullen overzetten naar de andere kant. Aan het einde van deze eerste etappe genieten we een lunch in restaurant Paviljoen De Leine, Meerweg 62A Meerwijk.
*Met onderweg enkele stopplaatsen bij Leinwijk, Wolfsbarge, De Groeve en de Bloemert, ronden we de fietstocht via Noordlaren af. Verwachte terugkomst: 15.30 uur in Onnen.

Opgave via de mail: landschapstafel@societeitdeharmonie.nl

Kosten voor deelname: € 15,00 (de lunch is daarbij inbegrepen).
Graag overmaken op rekeningnummer: NL44INGB0009104327 t.n.v. Sociëteit de Harmonie o.v.v. Zuidlaardermeer
De aanmelding is pas definitief na betaling van deze bijdrage.
Tip: neem een verrekijker mee en bij niet te best weer een regenpak of poncho.

Carla Alma

Rubriek: Algemeen, Landschap door w.hooijer@home.nl