De laatste boer van Euvelgunne

27 oktober 2020 20:00

Op dinsdagavond 27 oktober  zal de Film ‘De laatste boer van Euvelgunne’ van stichting Beeldlijn vertoond worden. In deze documentaire wordt een portret geschetst van de (vorig jaar overleden) boer Ties Dijksterhuis. Temidden van de oprukkende bedrijventerreinnen van de stad Groningen hield hij dapper stand als veeboer. Met veel aandacht voor zijn koeien en het omringende landschap heeft hij eraan bijgedragen dat een prachtig stuk van de oerrivier de Hunze in stand is gebleven.
De vertoning van deze film gaat vooraf aan de fietstocht op donderdag 29 oktober langs overgebleven delen van de Hunze aan de randen van de stad, onder leiding van stichting Het Groninger Landschap . Deze excursie is overigens al volgeboekt!

U kunt zich aanmelden voor de filmavond via de link: landschapstafel@societeitdeharmonie.nl

De laatste boer van Euvelgunne’ is een sober portret van een boer die tegen de verdrukking van de stad in door is blijven boeren.
Tussen het razende verkeer van de Groninger ringweg en de bedrijven op industrieterrein Euvelgunne houdt boer Thies Dijkhuis nog zeven koeien op zijn kleine stukje land. Vroeger keek Dijkhuis vanuit zijn boerderij uit over de weilanden. Veel collega-boeren zijn uit het voormalige gehucht Euvelgunne vertrokken om plaats te maken voor de industrie. Ook Dijkhuis had weg kunnen gaan, maar hij besloot om samen met zijn broer Teun de strijd aan te gaan met de oprukkende stad. Hij wilde zijn land, dat aan de boorden van de historische rivier De Hunze ligt, in de oorspronkelijke staat behouden. Om je geboortegrond te behouden, moeten er offers worden gebracht. Vooruitgang is onvermijdelijk maar Dijkhuis boert, ondanks zijn verslechterende gezondheid, stug door met hulp van zijn broer. In de herfst gaan de koeien op stal en als het lente is mogen ze weer in de grazige weiden van de Hunzezone rennen. Zo is het altijd gegaan.

Het is de eerste film van de Groninger filmmaker Tom Tieman en een coproductie van Stichting Beeldlijn en Stichting Filmcollectief Groningen.

Rubriek: Algemeen, Kunst & Cultuur, Film door w.hooijer@home.nl